Så här lagom till jul har blandarpipen till min köksbänksblandare gått av. Den är en svängbar pip som brast nere vid roten strax ovanför muttern som håller fast den (se bild).
Jag vet inget om VVS. Helst av allt vill jag ringa en rörmokare, men jag får inte tag på någon innan jul. Kan jag byta själv? Är det så enkelt som att lossa muttern och ersätta med en ny pip? Eller behövs det andra verktyg, packningar etc?
Det handlar om en Mora-blandare med minst 10 år på nacken. Jag ser att Rinkaby Rör har en pip som ser likadan ut för en femhundring, fast det är FM Mattsson. Kan den passa ändå? Är det standardmått på gängor och dimension?
Jag vet inget om VVS. Helst av allt vill jag ringa en rörmokare, men jag får inte tag på någon innan jul. Kan jag byta själv? Är det så enkelt som att lossa muttern och ersätta med en ny pip? Eller behövs det andra verktyg, packningar etc?
Det handlar om en Mora-blandare med minst 10 år på nacken. Jag ser att Rinkaby Rör har en pip som ser likadan ut för en femhundring, fast det är FM Mattsson. Kan den passa ändå? Är det standardmått på gängor och dimension?
Bästa svaret
Lossa muttern så får du lös hela middevitten. Ta med till en bra vvs-handlare så "får" du en ny.
Tack för ditt tips. Jag gjorde så. Tyvärr får jag vänta i tre veckor på en ny pip. Det får bli en 25-litersdunkt med vatten på diskbänken så länge. God jul.
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Det måste gå att få tag i begagnade, tycker jag.
3 veckor för en pip, inte bra.
3 veckor för en pip, inte bra.
Det normala var tydligen två veckor, men med jul och nyår framför oss...
Klicka här för att svara