Jag har under årens lopp haft stopp till och från i toastolen på bottenvåningen.
Den är snålspolande och vi använder alltid stora knappen.
Nu har den svalt dåligt ett tag och man fick ofta spola 2 gånger för att få bort allt.
Nivån stannade lite högre för att sakta sjunka undan.
Huset är byggt 2007 så det är hyfsat nya rör.

Jag gjorde slag i saken och köpte en rensslang till min nilfisk högtryck och körde ner igenom toastolen men jag kom inte igenom.

Nu verkade det som att det jag körde i kröken hjälpte och att det var där det mesta stoppet sätt men jag få för mig att anledningen till att det bygger där kan var att det är dåligt flöde någon annanstans så jag skulle vilja spola rören mer.

Kan jag inte förvänta mig att det ska gå att få igenom slangen igenom toastolen eller är det som de har lagt rören men för skarpa böjjar och det är det som också orsakar stoppet?

• Gilla
Markus a Eriksson
  • Laddar…
Det brukar vara svårt att få igenom spolslangen genom toans vattenlås, kan gå om man stoppar ner handen å böjes ner slangen efter att den har gått upp igen.
MEN nackdelen är att det är stor risk att slangen ”fastnar” när man drar tillbaka slangen.

Sedan så ”ska” man spola från ”gatan” in mot huset å vidare mot toa/tvättställ/etc.

Okej.
Jag har ett lock på uppfarten.
Jag misstänker att jag kan lyfta det och spola ut mot gata och sen in mot huset.
Är det rätt tillvägagångssätt?

G glennj83 skrev:
Jag har under årens lopp haft stopp till och från i toastolen på bottenvåningen.
Den är snålspolande och vi använder alltid stora knappen.
Nu har den svalt dåligt ett tag och man fick ofta spola 2 gånger för att få bort allt.
Nivån stannade lite högre för att sakta sjunka undan.
Huset är byggt 2007 så det är hyfsat nya rör.

Jag gjorde slag i saken och köpte en rensslang till min nilfisk högtryck och körde ner igenom toastolen men jag kom inte igenom.

Nu verkade det som att det jag körde i kröken hjälpte och att det var där det mesta stoppet sätt men jag få för mig att anledningen till att det bygger där kan var att det är dåligt flöde någon annanstans så jag skulle vilja spola rören mer.

Kan jag inte förvänta mig att det ska gå att få igenom slangen igenom toastolen eller är det som de har lagt rören men för skarpa böjjar och det är det som också orsakar stoppet?
Har du upprepade stopp rekommenderar jag
Dig en filmning av avloppet .
Du kan ha större problem en spolningen kan åtgärda tyvärr .
Mvh

V vvs facit skrev:
Har du upprepade stopp rekommenderar jag
Dig en filmning av avloppet .
Du kan ha större problem en spolningen kan åtgärda tyvärr .
Mvh
Tänkte att jag kunde börja med att spola avloppet själv. Det är aldrig gjort.

Rekommendationen kvarstår om det är så att du haft upprepade stopp i ett hus som bara är
12 år .
Wc stopp är oftast förknippat med kvinnliga tillbehör som trosskydd tamponger och binder.
Även bomulls padsen ställer till det .
Felaktigt wc papper är också en bov . ( hushållspapper hör bara hemma i köket och i papperskorg)
Kan du utesluta ovannämnda så kvarstår första rådet .
Mvh

V vvs facit skrev:
Rekommendationen kvarstår om det är så att du haft upprepade stopp i ett hus som bara är
12 år .
Wc stopp är oftast förknippat med kvinnliga tillbehör som trosskydd tamponger och binder.
Även bomulls padsen ställer till det .
Felaktigt wc papper är också en bov . ( hushållspapper hör bara hemma i köket och i papperskorg)
Kan du utesluta ovannämnda så kvarstår första rådet .
Mvh

Vad för typ av problem kan uppstå i så nya avlopp?

Sättningar så att det blir bakfall, så att rören glidit ur varandra i skarvar (så att röret efter skarven ligger högre än röret innan eller så att rötter kommer in i röret), skippat gummiringen vid montage (så att rötter kommer in i röret.

Någon kan ha spolat ner något som har fastnat och som i sin tur agerar ”ventil”/strypning som gör att papper mm fastnar.

Tex en tops kan ”lägga sig”/fastna i en skarv så att det blir en lite fördämning, som med tiden blir större å större tills det blir stopp.

G glennj83 skrev:
Vad för typ av problem kan uppstå i så nya avlopp?
Det finns en hel del tyvärr .
Exempel ur verkligheten
Bakfall
För lång sidodtagning från ventilation .
Anslutningen av wc gör att vattnet går åt 2 håll ( kan ibland gå ut tung massa i golvbrunn till och med eller bygga stopp för ventilation där fallet är dåligt )
Grenrör efter WC ligger för långt ner i vattengången . Papper fastnar i grenröret och bygger pappersbollar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.