Hej.
I höstas köpte jag mig en kolonistuga med endast en diskho och en mindre ho för att fylla på vatten. Föreningen verkar inte ha några särskilda regler om avlopp fast vore trevligt att göra något. Idag går det ner i ett plaströr i gräsmattan, möjligen till en gammal stenkista eller något (får utforska i sommar) och från den mindre kranen rinner vattnet rakt ut på grusgången.
Har läst lite om BDT anläggningar fast de känns ruskigt dyrt och stort, då jag kanske kommer handdiska max 1 gång om dagen om jag är duktig:p Skulle behöva något som kan ta hand om ca 0-5l vatten per dag (endast miljövänliga diskmedel/tvålrester).

Funderar på om jag kan göra någon egen lösning, gräva ner någon större ”hink” med filtermedia i.
Någon som har någon smart lösning på lager. Känner till något minireningsverk. Eller vet vad för filtermedia man kan använda?

Diska i balja, alt. ställ en hink under diskhon (lämna en lagom stump av röret) och vattna växterna ute med diskvattnet. Ett tips är att att skrapa ur matrester noga och torka upp fett med hushållspapper före diskning.

Är det mest miljövänliga alternativet om du inte har något konstigt i vattnet och förbrukar så lite. Du behöver bara bio-rening och det klarar befintligt ekosystem när det är så lite som sprids ut på lämplig mark med lämplig växtrlighet. Gräsmatta och trädgårdsodlingar fungerar bra till det. (speciellt om du ändå ska vattna så har du sparat på den förbrukningen)
Stenkista är helt ok för detta också om den har fungerat problemfritt innan.

Vill du göra något speciellt arrangemang så läs om biologiska reningsdammar och gör en pytteliten version med lämpliga växter. Men det ska då vara för att du gärna vill göra ett projekt av det, inte för att det är nödvändigt att ha det.

Claes Sörmland
Förklaringen till att koloniområdet inte har någon strategi för avlopp är nog just att det är ruskigt dyrt. Minsta lilla rördragning för spillvatten är enligt lagen ett avlopp och då ska det anmälas till kommunen vid installation. Och de kommer att följa vår stenhårda och kompromisslösa miljölagstiftning. Bär ut vattnet i hink.

Med de mängderna diskvatten du talar om lär det inte vara ett problem i praktiken om det inte finns en brunn i stenkistans omedelbara närhet. Den "smarta lösningen" lär vara att fortsätta använda stenkistan. Det är troligen inte ok rent formellt. Om det finns ett avlopp så måste det uppfylla vissa regler. Och dessa regler tar inte hänsyn till om det bara är en utslagsvask i en kolonistuga. Därför att det inte går att veta om det alltid kommer att slås ut lika lite vatten i den.

Om du inte vill skaffa en ruskigt stor och dyr infiltrationsanläggning är det bästa du kan göra att minimera mängden vatten, tvål och diskmedel som slås ut i vasken.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.