P
Vår AL-KO Drain 6001 pump bestämde sig för att lägga ner på natten mot julafton. Jordfelbrytaren löser ut så fort man kopplar in den så är väla bara att byta ut. Har två alternativ.

Meec från Jula
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../drankbara-pumpar/drankbar-pump-731105/#tab02

Eller Neptun från Bauhaus
https://www.bauhaus.se/neptun-drankbar-pump-nsp-35

Några erfarenheter eller andra förslag på pump ?
Gamla AL-KO Drain 6001 pumpen som ligger på marksten bredvid öppen brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul och svart AL-KO Drain 6001 dränkbar pump med skadad kontakt på verkstadsbänk.
Skapa konto

D
Mitt tips är att hålla sig borta från Grundfos KP 250av. Alltså den med vertikal flottör. Min hakar upp sig 1 gång av 300 men det räcker för att den inte ska fylla sin funktion.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Blev i gen pump idag. Åkte till Jula men deras lagersaldo stämde inte. Gör ett nytt försök imorgon på Hornbach.

Åk till bauhaus, 5 års garanti där.

• Gilla
Peter_K och 1 till
  • Laddar…
P
De Neptun jag köpt på Bauhaus har haft 5 års garanti. Det är dock ett par år sedan sist så det kan ju ha ändrat sig. Det är den enklaste modellen i plast jag använder.

P
Stämmer. Alla hade 5 års garanti. Framgick inte på nätbutiken. Blev en Neptun som jag ska ut och installera innan det blir mörkt.

Ok, tror det blir bra. Har två brunnar, i den ena har en Neptun snurrat felfritt i 7 år nu och en den andra har jag bytt pump på garanti en gång, totalt 17 års drift i den andra brunnen.

• Gilla
Peter_K
  • Laddar…
P
Nu är den installerad.

Lustigt nog har nog min ena pump gett upp nu i dagarna, verkar ha något jordfel så jag misstänker att det kommit in lite vatten. Samma problem som sist. Men 7-8år per pump i snitt är väl rätt ok...

Min Neptun har snurrat i c 5 år utan problem, den kostade då c 500kr. Det var dock en hel del meck innan jag fick flottören , sån med lös kabel att funka bra utan att fastna i slang, eller kabeln. Stod 5 års garanti på kvittot, numera förbrukad.

Skulle inte tveka en sekund att köpa en till Neptun om nuvarande pajar. Tyvärr är närmsta Bauhaus 14 mil bort i Sundsvall.

Annars verkar Granngården ha rätt bra pumpar, flera grannar som dränerade om för några år sedan köpte pumpar där.

P
Hur har ni förresten löst elanslutningen till pumpen ?
Den gamla hade jag dragit i en alldeles för trång flexslang vilket gjorde det omöjligt att dra ur den och få in kabeln till den nya så jag klippte av kabeln från gamla pumpen i brunnen och satte en kopplingsbox där jag anslöt nya pumpen.

D
Jag har klippt av kontakten till mina pumpar och dragit in kablarna i krypgrunden. Kablarna ligger i gult 50mm rör tillsammans med lite andra kablar, till kamera, extern sensor mm.

Klippna elektriska kablar och öppet kabelrör i en krypgrund, svartvit bild.
Skapa konto

• Gilla
Dr_MMM och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.