Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Men löder du kopplingen, håller den trycksatt en vecka sisådär, och kollar så att det inte läcker, läcker det inte senare heller. Man måste alltid väga risk mot kostnad.
Är väl enklast att ta bort kopplingen, klämma ihop rören och hårdlöda ihop rören. Det lär aldrig läcka.
Hur skall man löda ihop en koppling?
På 70-talet gjorde vi ”Kinapistoler” av kopparrör där vi hårdlödde fast en femöring som ”propp” i ena änden av röret, och lödde fast ett handtag av kopparrör, laddade med Kianpuffar (då var det 1g krut i dom). Det small som satan och laddade man med en stenkula så var det extra kul, den försvann nån cm in i målet av bräder.
I dag både livsfarligt och förbjudet med påskbomber som smäller högre än en handklappning.
Så att klämma ihop ändarna på rören och hårdlöda ihop dom kommer aldrig att läcka, hundrafalt säkrare än en klämringskoppling.
Men det hänger ju på att man kan hårdlöda koppar, det kunden man är man var 12-13år och uppfödd i en familj med rörfirma :)
Kan även inflika att man då även hade en Asbestskiva som skydd för att inte elda upp huset när man eldade på med svetsen.

Redigerat:
Staffans2000
Varsågod.
Men ta inte vilket nybörjarrärläggare som helst, som tror att röröggeri är ett Lego:jobb, där man presskopplar allt, utan en som är van vid att löda. Dels för att det skall bli tätt, och dels för att det vore opraktiskt ifall han viftar för mycket med svetsen, och eldar upp ditt hus.

Staffans2000
GoC GoC skrev:
Är väl enklast att ta bort kopplingen, klämma ihop rören och hårdlöda ihop rören. Det lär aldrig läcka.
Hur skall man löda ihop en koppling?
På 70-talet gjorde vi ”Kinapistoler” av kopparrör där vi hårdlödde fast en femöring som ”propp” i ena änden av röret, och lödde fast ett handtag av kopparrör, laddade med Kianpuffar (då var det 1g krut i dom). Det small som satan och laddade man med en stenkula så var det extra kul, den försvann nån cm in i målet av bräder.
I dag både livsfarligt och förbjudet med påskbomber som smäller högre än en handklappning.
Så att klämma ihop ändarna på rören och hårdlöda ihop dom kommer aldrig att läcka, hundrafalt säkrare än en klämringskoppling.
Men det hänger ju på att man kan hårdlöda koppar, det kunden man är man var 12-13år och uppfödd i en familj med rörfirma :)
Möjligen uttryckte jag mig något slarvigt. Meningen var att ta bort T:röret, ifall det är en mekanisk koppling och ersätta det med en lödkoppling. Med ett redan existerande lödTrör räcker det naturligtvis med att såga av den felande länken och löda ihop stumpen.

Det går att mäta fram exakt vart förgreningen sitter, och det är där rören ska pluggas. Det finns inga genvägar om det ska bli bra

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det har sagts tidigare, men är det omöjligt att dra nytt till köket?

Protte

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Varsågod.
Men ta inte vilket nybörjarrärläggare som helst, som tror att röröggeri är ett Lego:jobb, där man presskopplar allt, utan en som är van vid att löda. Dels för att det skall bli tätt, och dels för att det vore opraktiskt ifall han viftar för mycket med svetsen, och eldar upp ditt hus.
Min gamla far som nu är 88 skulle garanterat kunna hårdlöda ihop dessa rörändar. Med en utsliten kropp efter att dra 2” gänggångar för hand, beräkna rörlängder och bocka rören så att dom trots allt böjande får rätt längd, krypa runt i alla upptänkliga utrymmen och bära gastuber upp i oländiga skrymslen så kan man inte annat än förundras över dagens enkla jobb med klämkopplingar till allt. Men fördelen är onekligen att man inte blir utsliten kroppsligt.

Staffans2000
Den här tråden börjar mer och mer likna denna lågmälda konvention.

Hyr en värmekamera, spola varmvatten i köket en stund så ser du säkert vart förgreningen är

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Till familjens stora missnöje mitt i julkaoset rev jag bort interiören i ett underskåp och sågade ett hål i bakomvarande vägg. Där hittade jag förgreningen! Se bild!

Vad är bäst att göra nu? Jag kan kanske komma åt att plugga där så jag blir av med blindtarmsröret till övervåningen men pluggningen blir fortfarande dold. Å andra sidan är förgreningen redan dold...

Att dra nytt hela vägen till köksblandaren ser jag inte som en möjlighet då köksrören går ner i bjälklaget och en längre sträcka under ganska nylagt klinkergolv.

Förslag i detta läge?

• Väggen bakom underskåpet med synliga rör och isolering efter att hål sågats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Den bilden skapar mer förvirring än klarhet.
Nu visar det sig vara ett dumt ställe att löda. Du får ta bort isoleringen så vi kan se rören ordentligt. Markera även vilka som avses.

Jag provar med en förtydligande bild. Jag ska försöka ta en utan isolering senare.

Det är rören med isolering runt. 22mm kopparörrör som går upp till övervåningen och utan skarv in i rummet jag renoverar (se bild i inlägg #1)

Förgreningen till köket är 15mm rör med vit plastisolering runt (prisol?)

Bortse från de gröna rören de går till radiatorer och de vita är VP-rör.

Ja det är spån runtomkring så att löda låter obra.

• 22mm kopparör med isolering och markeringar, omgivna av spånmaterialet i ett husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.