Hur ansluter man flera fastigheter till samma pumpstation? Mer specifikt anslutning till station ifrån Baga med skärande pump för tryckavloppsledningar. Gör man ett inlopp och sätter en Y-koppling utanför, går man direkt in med separata inlopp eller går vilket som bra? Om både går bra, vilken är att föredra och varför?
Jag hittade precis den här specifikationen som antyder att det är Y-koppling utanför som gäller:
Eller tar man upp fler inlopp vid behov?
Jag hittade precis den här specifikationen som antyder att det är Y-koppling utanför som gäller:
Eller tar man upp fler inlopp vid behov?
Redigerat:
Beror väl på var fastigheterna ligger i förhållande till pumpstationen och lämplig rördragning.
Antingen kopplar man ihop ledningarna med 45°iga grenrör och böjar eller beställer pumpstationen med 2 eller 3 inlopp vid önskade vinklar.
Att i efterhand ta upp hål i pumpstationen och få det tätt tror jag inte på.
Antingen kopplar man ihop ledningarna med 45°iga grenrör och böjar eller beställer pumpstationen med 2 eller 3 inlopp vid önskade vinklar.
Att i efterhand ta upp hål i pumpstationen och få det tätt tror jag inte på.
Att ta upp hål och få det tätt är inga problem alls. Rätt hålsåg och rätt packning så fungerar det 100.
Rekommendationen om ni väljer fler anslutningar på samma ledning till olika fastigheter är rensanordning till varje fastighet separat vid dem grenrör som monteras
Eller en brunn till med X anslutningar innan pumpstationen .
Men det viktigaste . Se till att pumpstationen
Är dimensionerad för den utökade belastningen
Mvh
Rekommendationen om ni väljer fler anslutningar på samma ledning till olika fastigheter är rensanordning till varje fastighet separat vid dem grenrör som monteras
Eller en brunn till med X anslutningar innan pumpstationen .
Men det viktigaste . Se till att pumpstationen
Är dimensionerad för den utökade belastningen
Mvh
Klicka här för att svara