1 173 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Lämplig duschkran?
Mitt badkar och min dusch får sitt vatten från en termostatblandare intill ett tvättställ. Nu försöker jag hitta en bra duschkran att placera på röret intill badkaret. Hittar mest kulventiler. Har emellertid hört att sådana slits fort och börjar läcka vid daglig användning. Söker förgäves efter en gammaldags skruvventil med spindel och ventilkägla. Ska jag välja en kulventil?
Jo, Krilleman, min tidigare kranförfrågan gällde en köksblandare. Nu handlar det om lämplig duschkran, vilket du måste ha missat. Frågan är - kan man använda en kulventil för att slå på och av det färdigblandade vattnet till duschen med? I en byggvaruhandel påstods att kulventiler fort slits och blir otäta vid daglig användning och därför var olämpliga för duschar och tappställen överhuvudtaget.. Kulventiler är enligt butiken mest till för att underlätta vid rörarbeten, så att man inte behöver stänga av allt vatten i huset. Butiken föreslog istället en traditionell kran med spindel och krankägla till duschen, men hade tyvärr ingen lämplig sådan att sälja. År kulventiler generellt olämpliga som duschkranar?Krilleman skrev:
Redigerat:
Du vill alltså ha duschblandaren konstant på och endast handhava en separat ventil för att för att starta duschning?
Blir inte det hemskt opraktiskt då temperaturinsällning ska ske? Då måste man ju trots allt sträcka sig efter blandaren och justera temperaturen...

Blir inte det hemskt opraktiskt då temperaturinsällning ska ske? Då måste man ju trots allt sträcka sig efter blandaren och justera temperaturen...
Hej Krilleman. Har funkat fint ända tills den gamla kranen (ca 80 år) frös sönder. Tänker ersätta den på enklaste sätt med en ny, men hittar endast kulventiler, som byggvarubutiken varnade för som duschventiler. Inte läge för större rördragningsjobb nu. Tänker så småningom ha separata termostatblandare för dels handfatet, dels duschen/badkaret.Krilleman skrev:
Hej Krilleman! Problemet löst. I en skrotlåda hittade jag en förkromad kran av exakt den typ (spindel och nutida kägla), som jag förgäves letat efter med ljus och lykta på internet. Tycks inte tillverkas längre. Dock utan kranbröst. Sådant fanns lyckligtvis i en annan skrotlåda. Moderna plastrattar passade. Allt på plats. Tätt och bra. Effektivt villaägande förutsätter ett flertal skrotlådor att plocka reservdelar ur.
Min egentliga fråga, Huruvida kulventiler är lämpliga - eller olämpliga - som duschkranar, förblir obesvarad. Någon annan på detta eminenta forum vet törhända svaret.
Min egentliga fråga, Huruvida kulventiler är lämpliga - eller olämpliga - som duschkranar, förblir obesvarad. Någon annan på detta eminenta forum vet törhända svaret.
Klicka här för att svara