Hej, jag vill börja med att säga att jag är helt nybörjare på detta.

Men jag har installerat nyligen en 50l glasfiber-hydropress i källaren, där det sedan tidigare sitter en danfoss tryckströmbrytare som sköter ejektorpumpen(osäker om det är en ejektor) som hänger nere i den djupborrade brunnen.

Starttrycket är 2.6bar och den slår ifrån vid 4bar.
Jag har trycksatt hydropressen till 2.3bar.

Men jag undrar, skulle jag inte "tjäna" på att ändra starttrycket på tryckströmbrytaren till åtminstone 2bar istället, och ändra trycket i hydropressen till ~1.8bar?

Min tanke är att det skulle rymma mer vatten i hydropressen om den inte hade så mycket luft i sig, +att jag skulle spara in på fler start&stopp av ejektorpumpen?

Eller tänker jag fel?
Har ni andra tips jag kan ta med mig?

■●■●
en annan fråga: finns det något jag kan köpa som bryter strömmen till min ejektorpump om tex ett vattenrör skulle gå sönder, så det förhindrar att pumpen skulle tömma min egenborrade brunn på vatten?
■●■●

Mvh marcus

Redigerat:
Du utnyttjar en större volym av hydropressen om du har ett större spann mellan till- och frånslagstryck. Lufttrycket då hydropressen är tom på vatten är idealt sett samma som tillslagstrycket. Men för att ha lite marginal låter man det ofta vara lite lägre. Med för lite luft i hydropressen blir det en mindre verksam volym.

Går det att ställa till- och frånslagstryck separat? På tryckströmbrytare jag använt har det inte gått utan sänker man trycket så sänks både till- och frånslagstryck.

Angående pumpen. Finns det en pump inomhus och endast två slangar ner i brunnen? I så fall är det en ejektorpump. Alternativet är en sänkpump. Då går det en slang och en kabel ner i brunnen.

Tack för svar. Osäker, men såhär ser det ut(bilder)

• Insyn i en brunnskammare med rör, kablar och ackumulerat slam och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördel med vred och plasthölje ovanför en röd vattenkran och isolerade rör.
    Skapa konto
  • Närbild av en installerad termostatventil märkt Danfoss på en radiator.
    Skapa konto
Jag tror bara jag en 1 pump hängandes i brunnen, dvs ingen i huset.

Jag vet faktiskt inte ifall jag kan ställa trycket separat på tryckströmbrytaren. Om någon vet här på forumet får ni jättegärna säga hur :)

På själva tryckströmbrytaren står det:
Danfoss made in denmark
Range 2-6bar
Diff. (min.) 0.72-1bar

Har du vatten nu och det fungerar, så gör inget alla värden som säger är bra, blir varken mer eller mindre vatten, det är trycket i kranen som blir mindre, inget bra

Ah ok, ja allt fungerar ju problemfritt, så ska väl inte pilla i onödan.

Men om någon vet något om min sistnämnda fråga i första inlägget får ni jättegärna hojta till :-)
(Gällande om det finns något som kan bryta strömmen till tryckströmbrytare ifall läckage skulle upptäckas)

På din första bild gissar jag att man ser foderröret samt en slang och en kabel till pumpen nere i brunnen. Då är det inte en ejektorpump utan en sänkpump vilket är vad man för det mesta använder idag. Jag tror inte heller att du behöver ändra något.

A Avemo skrev:
På din första bild gissar jag att man ser foderröret samt en slang och en kabel till pumpen nere i brunnen. Då är det inte en ejektorpump utan en sänkpump vilket är vad man för det mesta använder idag. Jag tror inte heller att du behöver ändra något.
Blev ju himla dålig kvalite, testar igen.
Det går en vattenslang ner, sen elkabel till pumpen som hänger där nere. Men läser jag det du skrev igen så var det så du menade.. :-P

Jag försöker söka på sänkpump på rinkabyrör men hittar bara "djupbrunnspumpar/djupvattenpumpar"
Är det samma sak?

• Vattenslang och elkabel kopplad till en pump nedsänkt i en brunn.
    Skapa konto
H Hydropressmk skrev:
Jag försöker söka på sänkpump på rinkabyrör men hittar bara "djupbrunnspumpar/djupvattenpumpar"
Är det samma sak?
I det fallet bör du nog lita mer på Rinkabyrör än på mig beträffande vad typen heter. Det är i alla fall ingen ejektorpump.

A Avemo skrev:
I det fallet bör du nog lita mer på Rinkabyrör än på mig beträffande vad typen heter. Det är i alla fall ingen ejektorpump.
Perfekt, tack för infon!

H Hydropressmk skrev:
bryta strömmen till tryckströmbrytare ifall läckage skulle
Det ska finnas en strömbrytare på väggen där vita kabeln går till tryckströmbrytaren, den svarta går till borrhål och pumpen som hänger nere i hålet

En ejektorpump är en pump som drivs av det pumpade mediet. Man har således en pump uppe som pumpar ner vatten under högt tryck till ejektorpumpen. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ejektorpump

Teknisk ritning av en ejektorpump med markerade komponenter och flödesriktningar.

Men du har en elmatning ner till pumpen, så du har en elektrisk pump.
De benämns lite olika men är en typ av dränkbar elektrisk pump. Just sådana du hittat på Rinkabyrör.

J jonaserik skrev:
Det ska finnas en strömbrytare på väggen där vita kabeln går till tryckströmbrytaren, den svarta går till borrhål och pumpen som hänger nere i hålet
Ursäkta min okunskap. Men hur hjälper den strömbrytaren mig i dagsläget ifall tex gummislangen i källaren skulle gå sönder och pumpen skulle börja pumpa konstant till vattnet i brunnen tar slut?

D Daniel 109 skrev:
Just sådana du hittat på Rinkabyrör.
Tack för info :-)

H Hydropressmk skrev:
Men hur hjälper den strömbrytaren mig i dagsläget ifall tex gummislangen i
En olycka går inte att förutse,men strömbrytaren stänger av pumpen så det slutar spola, och att en PEM-helt plötsligt går av har jag aldrig varit med om

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.