Hej, jag vill börja med att säga att jag är helt nybörjare på detta.

Men jag har installerat nyligen en 50l glasfiber-hydropress i källaren, där det sedan tidigare sitter en danfoss tryckströmbrytare som sköter ejektorpumpen(osäker om det är en ejektor) som hänger nere i den djupborrade brunnen.

Starttrycket är 2.6bar och den slår ifrån vid 4bar.
Jag har trycksatt hydropressen till 2.3bar.

Men jag undrar, skulle jag inte "tjäna" på att ändra starttrycket på tryckströmbrytaren till åtminstone 2bar istället, och ändra trycket i hydropressen till ~1.8bar?

Min tanke är att det skulle rymma mer vatten i hydropressen om den inte hade så mycket luft i sig, +att jag skulle spara in på fler start&stopp av ejektorpumpen?

Eller tänker jag fel?
Har ni andra tips jag kan ta med mig?

■●■●
en annan fråga: finns det något jag kan köpa som bryter strömmen till min ejektorpump om tex ett vattenrör skulle gå sönder, så det förhindrar att pumpen skulle tömma min egenborrade brunn på vatten?
■●■●

Mvh marcus

Redigerat:
Du utnyttjar en större volym av hydropressen om du har ett större spann mellan till- och frånslagstryck. Lufttrycket då hydropressen är tom på vatten är idealt sett samma som tillslagstrycket. Men för att ha lite marginal låter man det ofta vara lite lägre. Med för lite luft i hydropressen blir det en mindre verksam volym.

Går det att ställa till- och frånslagstryck separat? På tryckströmbrytare jag använt har det inte gått utan sänker man trycket så sänks både till- och frånslagstryck.

Angående pumpen. Finns det en pump inomhus och endast två slangar ner i brunnen? I så fall är det en ejektorpump. Alternativet är en sänkpump. Då går det en slang och en kabel ner i brunnen.

Tack för svar. Osäker, men såhär ser det ut(bilder)

• Insyn i en brunnskammare med rör, kablar och ackumulerat slam och rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder