Här kommer en riktig nybörjarfråga men jag måste veta..

Hur fungerar det när man totalrenoverar ett badrum där gamla gipsplattor, fix o kakel försvinner just vid anslutningarna tex duschblandaren? Det är prisolrör från 70-talet och jag undrar ifall dessa borde bytas?

Det jag funderar mest på hur man gör när de nya skivorna och kaklet kommer på väggen och man får en annan tjocklek på väggen. Fungerar de gamla anslutningarna även ifall väggen antingen blir tunnare eller tjockare?

Fungerar det alltid att ansluta en ny duschblandare till gamla rör eller finns det risk för att tätningen är "sliten" ?

Det är ju tråkigt att när man är färdig med badrummet och monterat duschblandaren och så märker man att det inte fungerat! Det jag tänker som alternativ är att jag drar upp nya PEX rör-i-rör för att med säkerhet veta att allt står rätt till och dessa går att byta ifall något oförutsägbart inträffar!!!!

• P1010010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart går resten och hur ser vattenmatningen till badrummet ut?

Hur långa är rören till duschblandaren?
Är dessa rör lätta att byta nu, när allt är rivet?

Fördelaren sitter ca 5 meter bort så det är draget 2 varmv. och 3 kallv.-rör till badrummet. Det är ett litet badrum 3x1 meter och allt ska rivas och golvbjälklaget förstärkas. Golvet är inte rivet ännu så jag vet inte exakt hur rören är dragna men att dra nytt är nog inga problem.

Hur stor kan risken vara att befintliga rör inte kommer att fungera när väl allt ska monteras igen.. det skulle ju vara en mardröm! :(

Det är som försäkringar, man betalar för att slippa större kostnader.
Jag har ingen jätte-erfarenhet, men det känns inte direkt behagligt att återanvända de gamla rören.

När jag monterade min badkarsblandare, stack rören ut genom väggen och skulle sedan kapas till 20 +/- 1mm utstick för att passa med blandarfixturen.

När du bygger upp väggen igen måste du placera rören med rätt utstick, vilket jag tycker verkar svårt.

Däremot finns det nog liiiiite större marginaler än 20 +/- 1 mm

Tack för bra svar! Fyll gärna på med åsikter, måste vara många som funderat på detta då det är många badrum som renoverats genom tiderna..! d^_^b

Om det är så att duschblandaren är monterad med anslutningsrör så behöver du inte bekymra dig över den iaf, det är bara att köpa längre eller ev. kapa befintliga anslutningsrör

Undrar detsamma, någon som har erfarenhet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.