Hej!
Behöver råd och tips.
Jag bor i villa och delar brunn med grannen. I början av året stängde vi av Vår avhärdare, då den mer eller mindre skickade ut allt salt. Grannarna nyinflyttade och de sade att de haft hårt vatten på förra ställer och det hade gått alldeles utmärkt. Vi kopplade förbi den och vattnet smakade mycket bättre. Efter ett tag tog vi vattenprov inför kommande inköp. Lämnade in analysen till ett vattenföretag och han fick en mindre chock över kalkhalte
och saltnivån... Total hårdhet 29.4 .

Nu har jag liiite panik om att få in en avhärdare. Fått pris en traditionell ström å salttabletter ca 23000 kr och en som går utan ström men m salt, ca 20000 kr.
Den som går utan ström låter ju väldigt bra, men någon som har erfarenhet?
Känns som att min luftvärmepump kommer att tacka för sig o h den är fel nyinköpt. Jag har en förmåga att jaga upp mig, men i detta fallet känns det legit. Det går bra nu men det är "story of my life".
Grannarna verkar inte lika stressade som jag + att de nyligen drabbats av familjesorg, så jag får kolla runt lite själv, så : HJÄÄÄÄLP!!!

Hej!
Har du möjlighet att lägga upp värdena från vattenanalysen också? Räcker med det som du fått anmärkning på. Om vattnet innehåller salt så är borde du ha anmärkning på natrium och/eller klorid.
Traditionella avhärdare (med ström..) för en villa finns från ca 10 000 kr. Mer än så behöver man inte lägga på en pålitlig anläggning anser jag.

Hade dåligt internet när jag skrev, men här kommer den om det går att tyda.

• Delvis veckat papper med en tabell av vattenkvalitetsparametrar, metoder och resultat, svårläslig på grund av skrynklor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har så pass mycket salt i vattnet att jag skulle avråda dig för att avhärda det. Vid avhärdning ökar dessutom natriumhalten ytterligare. Risken ökar då för korrosion på rör m.m.

Det är ett komplicerat vatten och vill du få det perfekt så behövs det en avsaltningsanläggning som är anpassad för ditt behov.

Hoppas du finner en lösning på problemet!

Tack för svar!
Grattis till oss alltså. Pest eller kolera, kalk eller salt....
Ska lämna in ett prov till för säkerhets skull då vi inte är 100 på att avhärdaren inte var igång...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.