8 963 läst ·
43 svar
9k läst
43 svar
Brunn i källare luktar illa.
Självklart kan det lukta "urk"!Alfredo skrev:
Det finns både vatten, syre och näring. En utmärkt kocktail för en förökningsintresserad bakterie. Metangas sa Bill, metangas var ordet, sade Bull.
Staffan
Jag ska pumpa ur vattnet och rensa så får vi se. Man känner att ligger rätt mkt skräp på botten och det borde rimligen lukta om det är organiskt. Gissar att mkt skit från poolpumpens filter rensats i tvättstugevasken och tillslut hamnat i hålet pga okunskap. Borde vara rätt enkelt ska bara ha tid att göra det. Minns att jag luktade i vattenlåset innan jag byggde igen det med en plastmuff och borrade hål för det vita röret innan jag la silikon runt om. då luktade det inte. Den är nog inte 100% tät men men.
Någon som känner till en bra vvs-butik för privatkunder i Malmö? Bauhaus mfl är meningslöst för de kan ingenting.
Tänkte börja med att köpa ny gummianslutning runt vattenlåsen med hål för vita röret
Någon som känner till en bra vvs-butik för privatkunder i Malmö? Bauhaus mfl är meningslöst för de kan ingenting.
Tänkte börja med att köpa ny gummianslutning runt vattenlåsen med hål för vita röret
Japp. grävde precis upp lite från botten med en spade. Svart slam som luktar tång typ.
Något tips på hur man enklast suger bort detta. Kommer bli svårt att gräva upp förhand.
Slammsugarbil kostar för mycket och det kommer ta dem 5min max så känns overkill.
Sen är poolutloppet hela vägen ner på botten. Känns spontant äckligt. Borde man inte kapa det röret så den inte har kontakt med det äckliga vattnet eller är det strunt samma?
Tacksam för alla tankar och kreativa idéer.
Något tips på hur man enklast suger bort detta. Kommer bli svårt att gräva upp förhand.
Slammsugarbil kostar för mycket och det kommer ta dem 5min max så känns overkill.
Sen är poolutloppet hela vägen ner på botten. Känns spontant äckligt. Borde man inte kapa det röret så den inte har kontakt med det äckliga vattnet eller är det strunt samma?
Tacksam för alla tankar och kreativa idéer.
Då var hela brunnen rengjord. Gissar att slammet var bland annat gammal filtersand från poolpumpen blandat med organiskt snusk från dusch och tvättstuga. Luktade tång.
Nu borde det inte blivit sämre ivarjefall, får se om det räcker. Tror inte detta är hela sanningen men vad vet jag.
Luktar inget avlopp ur vattenlåset ivarjefall. Tack för alla tips och råd.
Nu borde det inte blivit sämre ivarjefall, får se om det räcker. Tror inte detta är hela sanningen men vad vet jag.
Luktar inget avlopp ur vattenlåset ivarjefall. Tack för alla tips och råd.
Jo det luktar ur det stora vattenlåset trots att det står vatten i det. Hur är detta möjligt?
Måste leta upp en ett stort gummilock med plats för det vita röret. Hur bör jag tänka, har inte hittat någon sådan lösning än?
Måste leta upp en ett stort gummilock med plats för det vita röret. Hur bör jag tänka, har inte hittat någon sådan lösning än?
Gammalt skit i det , i väggen ser det ut som plaströr , skrota hela vatten låset , sätt en gummiplugg i den med hål som passar det vita , , det är nog en backventil i pumpen och då kan ingen luft komma baklänges till brunnen från utsidan
Tänkte jag kunde uppdatera så kanske det hjälper någon annan med liknande problem.
Då har jag äntligen lyckats få bukt med lukten. Detta utan att filma eller ta in dyra konsulter.
Pumpbrunnen är rengjord och även om denna kan börja lukta så gör den inte det om man rengör den cirka 2ggr per år. Tar max en kvart med våtdammsugaren. Smuts från tvättmaskin börjar såklart lukta om det får stå i flera månader. Pumpen pumpar som bekant endast vatten och inte grus etc som lägger sig på botten. Logiskt.
Det stora problem var dock inte pumpgropen utan vattenlåset ut till avloppet. Troligtvis så har röret från brunnen skapat en hävert då det satt långt ner i vattenlåset för att undvika att stänka. När pumpen slutade sög den ut delar av det vatten som skulle fungera som vattenlås. I över två år har jag (som är känslig för lukter) känt en illaluktande lukt som kommer i pustar. Min fru känner ingenting. Jag kom tillslut på snilleblixten att trycka ner en sk "green grain" som är ett vattenlås utan vatten. Sen kapade jag röret från pumpen så det endast gick över avloppskanten, på med ett lock så det inte stänker (detta lock är inte tätt men nära på). Efter detta är lukten helt borta!! Jag är så otroligt lycklig. Mått dåligt i dryga två år och äntligen kan jag nog pusta ut!
Då har jag äntligen lyckats få bukt med lukten. Detta utan att filma eller ta in dyra konsulter.
Pumpbrunnen är rengjord och även om denna kan börja lukta så gör den inte det om man rengör den cirka 2ggr per år. Tar max en kvart med våtdammsugaren. Smuts från tvättmaskin börjar såklart lukta om det får stå i flera månader. Pumpen pumpar som bekant endast vatten och inte grus etc som lägger sig på botten. Logiskt.
Det stora problem var dock inte pumpgropen utan vattenlåset ut till avloppet. Troligtvis så har röret från brunnen skapat en hävert då det satt långt ner i vattenlåset för att undvika att stänka. När pumpen slutade sög den ut delar av det vatten som skulle fungera som vattenlås. I över två år har jag (som är känslig för lukter) känt en illaluktande lukt som kommer i pustar. Min fru känner ingenting. Jag kom tillslut på snilleblixten att trycka ner en sk "green grain" som är ett vattenlås utan vatten. Sen kapade jag röret från pumpen så det endast gick över avloppskanten, på med ett lock så det inte stänker (detta lock är inte tätt men nära på). Efter detta är lukten helt borta!! Jag är så otroligt lycklig. Mått dåligt i dryga två år och äntligen kan jag nog pusta ut!
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden