Byggahus.se

Måste man ha hydrofor/hydropress?

1. J
    Medlem · Nivå 12
    Så då menar du att om TS sätter in ett extra kärl så ska vattnet gå baklänges till grannen när denna tappar, så det med att tycka är inte bra, bättre då att veta

2. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Ja, på samma sätt är det kopplat hos grannen. Kärlen kommer då att jobba parallellt.

Jag skrev ”tycker” eftersom båda varianterna funkar. Att då skriva ska om en lösning blir inte riktigt bra.

3. L
    Medlem Nivå 1
    Om vattnet blir brunfärgat när det är blött ute kan det indikera att ytvatten läcker in i brunnen. Det kan isåfall bli problem med för mycket mikroorganismer i vattnet, särskilt om det finns jordbruk i närheten eller om det finns avloppsinfiltration nära brunnen. Jag rekommenderar att undersöka ett eventuellt sådant läckage närmare, det går tyvärr inte att filtrera bort mikroorganismer med något enklare filter.

4. E
    Medlem · Nivå 5
    Innan du gör några åtgärder med filter gör ett fullständigt vattenprov. Går att beställa direkt av eurofins och inte via en säljare av filter.
    Vattenprovet är starten på hur vattnet är.

5. R
    Byggveteran Nivå 3
    Du kan sätta egen pump och öka trycket. Vad för pump kan egentligen kvitta... Sugande eller tryckande, bara den höjer ditt tryck som du skriver att du är ute efter. Jag förutsätter att både du och grannen har backventiler. "grannens" pump i brunnen matar din anläggning med tex 2,5bar din pump ökar trycket till tex 4-6 bar efter din backventil och din tryckhållningstank som du har så stor du får plats med...

Då har du det tryck/flöde du behöver...

6. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Grannen har inte backventil. Då skulle det inte funka.

7. R
    Byggveteran Nivå 3
    Jo det funkar ändå.

8. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Nej, antingen sitter tryckströmbrytaren vid kärlet, i så fall skulle inte TS få något vatten om det fanns en backventil hos grannen.
    Jag tror inte att det är vanligt att brytaren sitter i brunnen, men om så är fallet kommer pumpen inte att ha något som håller trycket när den stänger av. Pumpen kommer då att så till och från fort och gå sönder kvickt.

9. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 17
    Som @Rigor är inne på måste du höja trycket i din del av systemet, och för det räcker inte en hydropress, utan du måste öka trycket på inkommande vatten med en pump.

I första hand skulle jag försöka sätta mig in i vad som sker i (den gemensamma?) betongkassunen och om problemet kan lösas där, men om vi håller oss till att du ska lösa det helt hos dig, så:

Det hydropressen (eller -foren) gör är att jämna ut trycket. Man ställer normalt in så att pumpen går igång när hydropressen har tryck under 2,5 bar och slår av när trycket är 4 bar (typ). Därmed behöver pumpen inte gå igång så fort du öppnar kranen samtidigt som du alltid har mellan 2,5 och 4 bars tryck efter hydroforen.

Men, det här bygger på att inkommande vatten kommer upp i 4 bars tryck, annars får du aldrig fullt tryck i hydroforen. Därför behöver du en hjälppump som ökar trycket i inkommande ledning om det inte går att lösa tidigare i systemet.

Jag skulle inte vilja ha det här inne om det gick att låta bli. En jordkällare är perfekt, annars något annat utrymme som kan hållas frostfritt.

10. D
    Besserwisser · Nivå 20
    Om 2,5bar är okej behöver du inte upp i 4bar.
    Men det är lämpligt att börja med att ta reda på hur anläggningen ser ut och är inställd.

• Laddar…
  11. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Att sätta in en backventil och en hydropress KAN faktiskt innebära ett upplevt HÖGRE tryck i.o.m. att hydropressen kan fyllas till ett högre tryck när förbrukningen är noll och det inte finns några strömningsförluster i matarslangen. När uttaget blivit så stort att tillslagstrycket i pumpen nåtts, så blir det dock som förr, om man samtidigt tar ut så mycket vatten ur hydropressen, att trycket blir lika med pumpens tillslagstryck.
    Slutsats : Oftast kommer ett bättre tryck att upplevas, men inte hela tiden.
    Mitt råd är att börja med backventil och hydropress och senare komplettera med en tryckhöjande egen pump om man tycker det behövs.