Två Ballofix-ventiler monterade på en metallplatta, redo för installation i badrumsprojektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två ballofix ventiler monterade på en väggbricka, redo för anslutning i en badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.

Lyder mot sitt slut på badrumsrenoveringen. Sitter och funderar lite på hur jag ska göra.

Kommer ut 15mm från väggbricka (vatette) där tänkte jag montera 2 ballofix. Varmvattnet ska bara till handfatets blandare. Anslutning på blandaren är g3/8 (r10). Hur löser jag övergången från klämringskopplingen till g3/8?

desamma gäller kallvatten där jag även kommer förminska andra änden till r12 för toaletten. Vilken dimension rekommenderas på rör till toalett?

mvh Andreas Sandman

Själv kör jag 15mm koppar på allt fram till förbrukaren, där sätter jag eventuell förminskning. Som småhandlare är det enklare att endast hålla en storlek på klämmor och rör tycker jag.

Ok.

vad tycker du @Krilleman som bästa lösningen?

planadapter , gummipackning och sen övergångsnippel r15xr10?

mvh Andreas

Bästa svaret

Krilleman
  • Gilla
rörpularniskaune
  • Laddar…
Tusen tack.:) bättre än min idé helt klart .

tack ännu en gång.
//Andreas

Krilleman Krilleman skrev:
Jag skulle ha kört på dubbelmutter 15mm och en vanligt rak klämringskoppling 15x10 som slangen passar direkt på. Tar man bort muttern på en 10mm klämringkoppling så är det en slätända där under som en 3/8" lekande mutter passar prima på!

Läs mer här:
[länk]

12mm är standard för rör till WC.

Behöver jag ha planadapter innan dubbelmutter?
@Krilleman
Mvh Andreas

Krilleman
Nej, endast dubbelmutter!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.