Jag har haft sådana jäkla problem med pumpautomaterna på nya lantstället att jag... liksom pumparna... börjar tappa sugen. En av pumparna och varmvattenberedarna har jag fått byta ut. Frågan är om det är dags för de andra två?
Jag har en större pumpautomat som suger upp vatten till dusch, handfat och wc via två filter och en varmvattenberedare i en separat stuga. Har fungerat kungligt bra i tre veckor. Men nu när jag kom ut till stugan hade PEM-röret från sjön som är anslutet till pumpautomaten lossnat. Pumpen var kokhet. Hela rummet var varmt som en bastu. Rolig elräkning...
Idag skruvade jag på allt igen enligt konstens alla regler. Men det fungerar inte. Pumpen drar upp till 3,8 bar och allt tycks fungera, men när jag vrider på kranen vid handfatet så ser man hur vattennivån sjunker i första filtret, sedan andra filtret... samtidigt som trycker sjunker. Pumpen orkar liksom inte fortsätta mata på trycket, utan sjunker till under 1 bar.
Vad är det som är fel? Otroligt tacksam för hjälp. Ska försöka få tag på en rörmokare som kan komma ut till stugan men vore toppen om jag kunde felsöka lite mer eller åtminstone ha några förslag som rörmokaren kan kolla. Misstänker att pumpautomaten gått sönder. Eller något. Jag börjar liksom också tappa sugen.
./Johnny