B
Enskild gemensamhetsanläggning för vintervatten till bef fritidshus.
Funderar hur gör jag anslutning till befintligt fritidshus av nytt vintervattensystem.
Det grävs PEM-slang till tomtgräns där avstängare monteras .
Därefter är det var och en stugägares ansvar att fortsätta på tomt och in i stugan.
Det är sagt att vi ska montera vattenmätare.

Jag funderar är det lämpligt att sätta vatten mätaren underdiskbänken ?. Finns ingen plats för övrigt?

Kan man dra PEM 32- slang in under golvet, har betongplatta med uppkilat med träkilar mot betong trägolvreglar klätt med golvspånskivor. Tanken är att riva ut spånskivegolvet och byta träkilar mot typ plastkilar och lägga typ gran eller ek golv på golvreglarna.

Är det ok att lägga PEM slang däri undergolvet och använda PRK, EZZE eller BEULCO kopplingar i golvet.?
 
Var har ni inkommande vatten i huset idag ? Låter udda med vattenmätare för gemensam brunn.
 
B
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var har ni inkommande vatten i huset idag ? Låter udda med vattenmätare för gemensam brunn.
Idag kommer inkommande sommarvatten in mot en inglasad altan före den finns två avstängningar som sedan grenar sig med pex slang under inglasade altanen .
Idag finns ingen vattenmätare alla 35 stugor delar lika på vatten kostnaden, trots att vissa använder mer till te x har pool- bassänger eller vattentunnor som fylls.
En pex slang går till WC/Dusch och den andra pex-slangen går till köket/diskbänken. Dessa pex slangar som ligger under altanen har varit problem och spruckit och läcker, verkar inte tåla solljus eller värme misstänker att pex slangen till köket som ligger under inglasade altanen och sedan går in under uppreglade golvet, ev kan ha läckage där under. Ska byta ut pex slangarna. Kan man ersätta dessa med prisol- rör eller pem slang i golvet eller är det rör i rör som gäller?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.