Hej!
Jag har fått ned 5meter 50r rör med 1,3 m rörspets i backen!
Tänkte hiva ner 32mm pem slang med bottenventil! Dock upptäcker jag att ventilhuset på bottenventilen är större än röret! :oops:
Så detta sket sig!
Jag läst och hört att jag man inte skall gå ned i slang dimension på sugsidan!
Vad skall jag göra nu då?

Koppla Pem slang direkt på röret i backen fram till pumpen, Montera en backventil nånstans mellan rör och pumpautomat, eller kanske vid pumpen?

Jag har en sådan pumpautomat https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-50-pumpautomat/
Snälla kom med råd!:rolleyes:

Redigerat:
Har ingen rörspets själv men det kanske går att sätta backen på röret till spetsen om grundvattnet står högre än slitsar/hål i borrspetsen, så ingen luft kan gå in.

• Gilla
Heppson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Har ingen rörspets själv men det kanske går att sätta backen på röret till spetsen om grundvattnet står högre än slitsar/hål i borrspetsen, så ingen luft kan gå in.
Jag har ca 2-2,5 meter från vattenytan ner till botten av spetsen.

Är pumpen liten eller tillflödet så stort att det inte suger ur spetsen så tror jag det klarar sig med backen på röret , det gäller att det inte kan komma luft i systemet, då hänger vattnet kvar i alla delar.

J jonaserik skrev:
Är pumpen liten eller tillflödet så stort att det inte suger ur spetsen så tror jag det klarar sig med backen på röret , det gäller att det inte kan komma luft i systemet, då hänger vattnet kvar i alla delar.
Det är en 50 liters tank på pumpautomaten, så den behöver inte pumpa hela tiden,
Jag skall ha detta till bevattning kanske ska förtydliga detta

Bara att prova GDSGD ( går -det -så-går -det) :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.