7 870 läst ·
58 svar
8k läst
58 svar
Inget vatten (inget tryck) i kranarna på torpet.
Även en pump som inte är vattenkyld värmer upp vattnet under de betingelserna.
Problemet är att vattnet inte kommit tillbaka denna gången? Det är alltså inte som det vart tidigare gånger då vattnet tagit slut. Då har det kommit tillbaka efter ett tag, men nu har det inte gjort det ...inte ännu i alla fall. Och nu har det gått t-3 dygn? Det är det som oroar mig/oss.GoC skrev:
Finns väl bara en förklaring till problematiken
Det är tomt i brunnen.
varför försöka finna all världens konstiga förklaringar när vattnet är slut, finito, inget kvar att pumpa.
Läser man TS förklaringar om att vattnet kommit tillbaka efter nån timma med avslagen pump. Så sluta spekulera om diverse konstigheter. Inget vatten, pumpen pumpat som en vettvilling och värmer vattnet då den är vattenkyld.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om pumpen går kontinuerligt kan det nog vara en massa luft i den som gör att den inte funkar även om vatten kommer tillbaka. Men det beror på konstruktion. Jag vet inte hur den här pumpen funkar i det avseendet.
Ett annat alternativ är att den gått sönder av att ha gått torrt.
Ett annat alternativ är att den gått sönder av att ha gått torrt.
Hoppas på att det har kommit in luft. Det verkar vara enklast att lösa (och billigast)
Vet du hur man får bort luften ur systemet?
Vet du hur man får bort luften ur systemet?
Det borde räcka med att stoppa pumpen och köra igång den igen.
Då bör du väl pröva att mäta vattennivån i brunnen. Långt snöre och ett lod/stor mutter.H Habbestorparn skrev:
Det borde vara första åtgärden innan du letar massa andra fel.
Onekligen har du dålig vattentillgång och en borrad brunn kan sina. Sprickorna i berget som leder vatten till brunnen har tätnat. så jag tror du behöver få dit en brunnsborrare som fixar till borrhålet.
VI HAR VATTEN!!!!
TUSEN TACK TILL ALLA ER SOM FÖRSÖKT HJÄLPA!

JA det var så att brunnen helt enkelt hade för lite vatten!
Så underbart att det var just det de handlade om och inget annat krångligt och dyrt problem.
Något hände dock med toan när varmvatten fylldes på. Det fylls på och sipprar sedan hela tiden i toastolen. Får försöka skruva isär och se om något går att göra åt det.
TACK TILL ER ALLA!
Mvh Mia Habbestorparen
TUSEN TACK TILL ALLA ER SOM FÖRSÖKT HJÄLPA!
JA det var så att brunnen helt enkelt hade för lite vatten!
Så underbart att det var just det de handlade om och inget annat krångligt och dyrt problem.
Något hände dock med toan när varmvatten fylldes på. Det fylls på och sipprar sedan hela tiden i toastolen. Får försöka skruva isär och se om något går att göra åt det.
TACK TILL ER ALLA!
Mvh Mia Habbestorparen
Ja verkligen! Du har rätt, det borde vara första åtgärden. Nu har vi lärt oss det - vill jag lovaGoC skrev:
Då bör du väl pröva att mäta vattennivån i brunnen. Långt snöre och ett lod/stor mutter.
Det borde vara första åtgärden innan du letar massa andra fel.
Onekligen har du dålig vattentillgång och en borrad brunn kan sina. Sprickorna i berget som leder vatten till brunnen har tätnat. så jag tror du behöver få dit en brunnsborrare som fixar till borrhålet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 254 inlägg
Vi har alla olika definition av vad ett stort problem är, men den stoiska inställning du haft till att vara utan vatten flera dagar och sen bli glad över att det är brunnen det är fel på och inte exempelvis pumpen är – roande/imponerande/förbrylland/ja-jag-vet-inte-vad.H Habbestorparn skrev:
Nötegårdsgubben skrev:
Vi fixade det mesta genom att vi har flera regntunnor. Det gick bra att diska, duscha. Det som är jobbigt är tvätt av kläder. Vintertid hade det ju vart extremt jobbigt. Men sommartid...faktiskt ganska enkelt. Och ja jag är glad över att det hände på sommarenNötegårdsgubben skrev:
Klicka här för att svara