E
För mig kom det som en nyhet att man behöver spola sin borrade regelbundet, jag har ingen aning om när den här spolades men det är garanterat över 15 år sedan!

Jag har fått tag på en firma som kommer ut till veckan för att spola åt mig men de vill naturligtvis att jag själv ser till att dra upp pump och slangar innan de kommer så det inte blir skyldiga om något skulle gå sönder. Nu är dock den stora frågan, jag har ju ingen som helst aning om hur komplicerat det här är eller hur man ska göra?

Slå av pumpen och bryta strömmen fattar jag att jag ska göra innan jag börja pilla på sakerna. Skruva loss locket så det går att dra upp det fattar jag också, men är det bara att dra för hand sen? Är det rör eller bara slang, vajer och ledning? Går det ens att dra för hand eller är jag naivt optimistisk? :oops:

Vem påstår att man ska spola en borrad brunn?
Om vattenprover är ok känns det omotiverat och att dra upp pump med slangar borde öka risken att få ner skit.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
E
När jag hörde talas om det och sökte på nätet kunde jag läsa att bl a SGU och Livsmedelsverket rekommenderar det. Jag har även fått träffar här på forumet när jag sökt.

Jag har en fällning som blir synlig för blotta ögat om jag tappar upp vatten och låter det stå, syns mycket väl i t ex cisternen på toaletten så det känns inte så fräsch. Det händer att lite grus följer med och sätter igen silar.

Jag har även upptäckt att ringen på dagvattenbrunnen har hål som gör att möss/råttor skulle kunna trilla ner, ta sig upp och vidare till brunnen. Jag kommer självklart att åtgärda även det och nu när jag ska byta varmvattenberedare känns det bättre att passa på att spola rent brunnshålet med.

Om du inte har filter är det en bra start. Det finns enkla patronfilter på t.ex jula för att ta grus, lera och liknande. Vi har ett nylonfilter först och sedan ett bomull/kol efter det i sommarstugan. Vi får någon deciliter fint grus i filtret per år.

Att du har dagvatten tillsammans med vattenbrunnen låter inte bra men det kanske är en missuppfattning. Om ditt foderföretag slutar under markytan i en betongbunkern är det klokt med en tät borrtopp för att inget skall kunna ramla ner eller vatten kunna rinna ner.

När borrfirmor tar upp slang och pump brukar de ha en stor vinda de kan rulla upp den på för att inte smutsa ner slangen. Du borde kunna bygga något liknande av lite plank och något rör/stång.

E
T tgr_se skrev:
Om du inte har filter är det en bra start. Det finns enkla patronfilter på t.ex jula för att ta grus, lera och liknande. Vi har ett nylonfilter först och sedan ett bomull/kol efter det i sommarstugan. Vi får någon deciliter fint grus i filtret per år.

Att du har dagvatten tillsammans med vattenbrunnen låter inte bra men det kanske är en missuppfattning. Om ditt foderföretag slutar under markytan i en betongbunkern är det klokt med en tät borrtopp för att inget skall kunna ramla ner eller vatten kunna rinna ner.

När borrfirmor tar upp slang och pump brukar de ha en stor vinda de kan rulla upp den på för att inte smutsa ner slangen. Du borde kunna bygga något liknande av lite plank och något rör/stång.
Jag förklarar antagligen dåligt, det finns en förbindelse från den borrade brunnen vidare till vad jag antar är dagvattenbrunnen, ca 10 m bort. Huset är en villa för åretruntboende och ingen sommarstuga. Ingående vatten kommer upp i badrummet och det går vidare till vvb, handfat, toalett och kök. Jag vet inte ens var ett filter skulle få plats på ingående vatten för att inte grums mm ska hamna i resten av rörledningarna.

Badrummet kommer renoveras om några år, jag behöver ny vvb nu och har problem med att det kommer in grus och småpartiklar och har då hittat att rekommendationen är att spola rent väggarna i den borrade brunnen med några års intervall beroende hur det ser ut. Mig veterligen är det inte gjort på över 15 år.

Du har troligtvis en hydrofor eller hydropress. Efter den men innan VVB skall filtret in. Är det bara lite grus funkar patronfilter till åretrunthus. Är det sämre kvalitet så får du skaffa ett bättre och dyrare filter.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.