För säg 2 år sedan satte jag på en LK514 på min gamla beredare. Har öppnat den sporadiskt och det har alltid droppat lite som sig bör.
Nu skulle jag skölja igen och ingenting kommer.
Nu skulle jag skölja igen och ingenting kommer.
- Kan jag släppa på den på något sätt? Typ ventilera manuellt.
- Är det omedelbart farligt att den inte droppar, dvs ska jag skaffa ny asap?
- Normalt kan man ju vrida på den för att skölja ut (kommer ingenting nu som sagt), men även dra ratten rakt ut. Vad gör man då?
2 ja det kan/kommer uppstå övertryck och varmvaan breaaren kan spricka för vatten expanderar när det värms.
1 som du gör i 3
3 vadå vad du gör då? du öppnar genom att dra istället för att vriia.
Men det ska inte bara droppa( jag antar att du ser det i ett så kallat skvallerrör som går från övertrycksventilen) när du öppnar ska det komma ut mycket vatten som om du öppnar en tx kökskran på högsta i vrii ögonbikkee.
Jaa jaa stavar som märks kalla det vad du vill.
1 som du gör i 3
3 vadå vad du gör då? du öppnar genom att dra istället för att vriia.
Men det ska inte bara droppa( jag antar att du ser det i ett så kallat skvallerrör som går från övertrycksventilen) när du öppnar ska det komma ut mycket vatten som om du öppnar en tx kökskran på högsta i vrii ögonbikkee.
Jaa jaa stavar som märks kalla det vad du vill.
Redigerat:
Tack för svar @Melb . Då offeranoden "aldrig" blivit kontrollerad (sitter fast), muttern har utfällningar i sig, säkerhetsventilen har beckat igen efter 2 år och hela beredaren har lite rost överlag i kanter osv blir det till att köpa ny istället. Nibe Compact verkar vara det som är "standard", så kör på det. Vi är bara två i hushållet, så 150-200 fungerar bra.
Angående Rostfri, Emalj eller Koppar är jag mer osäker. Det sitter en anod i nu och då antar jag att det är Emalj som sitter idag. Med nedanstående värden hos oss tolkar jag det som att jag kan köra Rostfri eller Emalj? Rostfri kostar 1400kr till. Finns det någon anledning till att ta det istället för Emalj?
Angående Rostfri, Emalj eller Koppar är jag mer osäker. Det sitter en anod i nu och då antar jag att det är Emalj som sitter idag. Med nedanstående värden hos oss tolkar jag det som att jag kan köra Rostfri eller Emalj? Rostfri kostar 1400kr till. Finns det någon anledning till att ta det istället för Emalj?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara