Låter bra.

Men normalt sett är väl galvade kopplingar också koniska?

Men har för mig att invändiga gängor är cylindriska.

Ah, det låter inte orimligt. Borde jag kunna se på någon av delarna jag har hemma. Får kika imorgon :)

Hmmm. Om man bör byta kopplingarna av hållbarhetsskäl, då bör ju alla kopplingar vara PRK?
Har redan ett par i plast som jag grävt ner :thinking:

Tycker att det verkar som invändiga gängor är lite koniska, men inte alls i samma utsträckning som de utvändiga.

EDIT: kontrollerade mot plast och mässingskopplingarna, även dessa var något koniska, uppskattningsvis liknande den invändiga rörgängan.

Redigerat:
Just det med komisk gänga eller ej på rördelarna behöver du inte tänka så mycket på. Dels är de gamla verkligt koniska i princip borta dels kan du täta med lin och pasta då klarar du ev osannolik missanpassning ändå.

Gängkloppan jag har ger rätt koniska gängor dock, och bussningen jag fick från rinkaby var även den rätt konisk på den utvändiga gängan.

Men min tanke just nu är följande kopplingar istället:

Plastkoppling PEM-slang -> utvändning gänga.
Galvad 90-böj invvändig -> invändig gänga.

På så sätt klämmer jag ihop plasten istället för pressar isär den, jag får också stål mot röret som har kraftigast koniskhet och därmed borde pressa isär mest.

• Gilla
lostinsweden och 2 till
  • Laddar…
Någon som vet var man bäst handlar (utbud och pris) pem kopplingar och mässingkopplingar i 3/4” samt 1” i Göteborg med omnejd?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.