6 524 läst · 9 svar
7k läst
9 svar
Endast ansluta kallvatten till blandare.
Jag håller på att planera för anslutning av kallvatten till en gäststuga. Har redan blandare till handfat och diskbänk. Eftersom jag bara kommer att ansluta kallvatten gissar jag att blandarnas varmvattenintag måste pluggas igen. Samtidigt vill jag enkelt kunna tömma systemet på hösten. Bör kanske sätta en avtappningskran under vv på blandarna? Eller finns det någon smartare lösning?
Jag har endast kallvatten draget till ett uthus vid sommarstugan som kallställs vintertid. Mycket riktigt behöver inkommande varmvatten pluggas för att det ska bli tätt. På hösten stänger jag kranen uppe i huvudhuset och tömmer systemet genom avtappning på lägsta stället, och skruvar loss pluggen på varmvattnet! Gör jag inte det fryser den sönder, då vattnet som står där inte dräneras ur. Mängden är inte mer än några centiliter så det räcker med att hålla en kaffekopp under när man skruvar för att fånga upp vattnet. Att sätta en extra avtappningskran känns bara onödigt, kostar mer, tar mer plats, och större risk att den öppnas av misstag när systemet är i drift.

Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 15 578 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 15 578 inlägg
Är det engreppsblandare du ska koppla så är det en fördel om du kopplar kallvatten till båda anslutningarna.
Väldigt irriterande att det inte kommer full stråle om man öppnar på "mitten"...
Väldigt irriterande att det inte kommer full stråle om man öppnar på "mitten"...
Så har jag gjort, det blir också ett moment mindre att göra för att att kallställa på hösten.Krilleman skrev:
Har fått tag på en gammal diskbänk med engreppsblandare som ska stå i växthuset. Vad behöver jag för koppling eftersom jag bara har tillgång till kallvatten där? Tänkte plugga varmvattnet först men denna lösning verkar bättre.Krilleman skrev:
En T-koppling i rätt dimension för inkommande ledning, sedan två anslutningar i rätt dimension för blandaren, samt eventuellt övergångar.
Mer precist går inte att säga eftersom du inte skriver vilken typ & dimension det är på inkommande samt vilken typ & dimension av anslutningar det är på blandaren.
Mer precist går inte att säga eftersom du inte skriver vilken typ & dimension det är på inkommande samt vilken typ & dimension av anslutningar det är på blandaren.
Kanon. Då vet jag vad jag ska leta efter.Demmpa skrev:
En T-koppling i rätt dimension för inkommande ledning, sedan två anslutningar i rätt dimension för blandaren, samt eventuellt övergångar.