Hej!

Har en odör från gästtoan som med största sannolikhet beror på en läckande toalett-anslutning. Anslutningen ligger i linje med golvet och är en gjutjärnsmuff på ca 125mm invändigt.

Tidigare lösning från tidigare ägare var någon slags pvc-nippel med en massa tätningsmassa runt nerstucken i röret. Tätningsmassan hade börjat torka, så bör ha luktat på grund av det.

Jag köpte en sådan här i tron om att det skulle fungera:
https://www.hornbach.se/shop/JAFO-WC-stos-GAS-WC-7-3106704/5111306/artikel-detaljer.html

Dock upplever jag fortfarande lukt. Antar att den grövre tätningen inte är gjord för muff... Har försökt att surfa jorden runt, och hittat lite eventuella lösningar, men är inte säker. Vad säger ni experter? Vad bör jag köpa? Ska jag kläggs på något? Expandernippel?

Mvh
Markus

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Staffans2000
Den ser ut att vara till ett 110mm. Plaströr.
Köp avloppskitt att täta med. Du får säkert alernativa lösningar, så kan du välja det du tycker bäst om.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den ser ut att vara till ett 110mm. Plaströr.
Köp avloppskitt att täta med. Du får säkert alernativa lösningar, så kan du välja det du tycker bäst om.

Staffan
Tack Staffan!
Det var med två stycken svarta anslutningar - en för 110 plast och en för MA. Men verkar inte vara samma dimension/inte anpassat för muff.
Jag har tittat på denna också:
https://faluplast.se/sv/hem/produkt...byggnad/gumminippelrsk-31062484-x-110mm__1147
Kanske fungerar bättre?

Staffans2000
H Hexbugare skrev:
Tack Staffan!
Det var med två stycken svarta anslutningar - en för 110 plast och en för MA. Men verkar inte vara samma dimension/inte anpassat för muff.
Jag har tittat på denna också:
[länk]
Kanske fungerar bättre?
Den verkar utmärkt.
Se till att gjurjärnsmuffen är väl rengjord och slät.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den verkar utmärkt.
Se till att gjurjärnsmuffen är väl rengjord och slät.
Tack Staffan!

Ytan är rostig och lite skrovlig - hur gör jag bäst rent? Har hittills skrapat med en mejsel och dragit några varv med grovt sandpapper, men blir ju inte helt slätt direkt...

Mvh
Markus

Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror att dessa skulle vara hjälpsamma: [länk]
Tack Claes!

Får investera i en sådan sats.

MVH
Markus

Staffans2000
H Hexbugare skrev:
Tack Staffan!

Ytan är rostig och lite skrovlig - hur gör jag bäst rent? Har hittills skrapat med en mejsel och dragit några varv med grovt sandpapper, men blir ju inte helt slätt direkt...

Mvh
Markus
Joxa inte till det.
Raspa rent så gott du kan med en Morakniv. Värre är så är det inte.

Staffan

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.