Hej, har en mkt väl fungerande pump i källaren till en borrad brunn. Det som bekymrar mig är att stagen som håller ihop allt är totalt sönderrostade. Se bild, 4 stag. Ser ut som stagen är instuckna underifrån och sedan åtdragna med mutter på ovansidan. Jag vill om möjligt slippa koppla ur pumpen för att byta stagen, finns det ngn annan metod? Eller är stagen ej instuckna underifrån utan kanske gängade i nederdelen så man helt enkelt kan sätta dit nya stänger utan att behöva lyfta pumpen?
Oftast fungerar saker mycket bra tills dess att de går sönder och då kommer ingen att vilja repa den där pumpen iallafall med tanke på hur den ser ut. Även om du åtgärdar det du menar är riktigt dåligt så kanske du ändå har en begränsad livslängd på resten och då spelar det ju ingen roll att stagen är nya och fina........
Jag skulle definitivt se mig om efter en annan pump och forsätt gärna med en riktig ringpump även om de är dyrare istället för nån modern jetpumpenhet av tveksam kvalitet.
Pumpen sitter i ett fritidshus så den används inte så mkt. En helt ny vore tryggast men det kostar ju på att ersätta med en av liknande kvalité. Vad mer kan egentligen gå sönder på en sån där pump, känns som en pansarvagn med grymt bra motor