Nu har jag grävt fram avloppsröret i betong som går från villan till gatan, och det är dags att ansluta avloppsröret - ett PVC 110 - från det blivande attefallshuset.

Vissa förordar avancerade sadelgrenrörskopplingar, medan andra gillar gamla skolan bättre; ta upp ett hål och stoppa in plaströret. Jag tänkte köra på den senare varianten, men skulle behöva en snabb sanity check härifrån först.

Jag tänkte försöka gå in rakt uppifrån. Är 90 grader OK, elller ska man helst vinkla ner röret för att hjälpa flödet på traven?

Enligt vad jag kan hitta, så tätar folk bara med betong. Ska man verkligen inte ha någon elastisk fogmassa, muff, eller liknande?

Något annat viktigt att tänka på?

• Ett PVC-avloppsrör nära ett grävt betongrör, redo för anslutning i ett grävt schakt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Om du sticker in röret kommer det inte att blockera huvudflödet från huset då? I alla fall den dag en rejäl propp trycker sig fram genom röret. Eller skapa ytor för papper och fett att bygga på. Sadelanslutningen tar ju hand om just det problemet i och med att den inte sticker in nåt i huvudstammen.

90-graders känns alltid fel ur rensningssynpunkt. Och även ur flödessynpunkt, vattnet ska ju röra sig i rätt riktning redan när det kommer in i betongröret. Max 2x45 grader skulle jag våga mig på.

(Men jag kanske är överdrivet nojig p g a att jag inte är anläggare.)

Nu är jag ingen röris men som jag läst och fått beskrivit för mig så är det numera 45 graders anslutningar som gäller vilket låter rätt och i avloppets färdriktning "om du förstår vad jag menar" typ en y-koppling om det var ett 110 mm avloppsrör som du skulle koppla in dig på

Ja, jag håller med om att 90 grader känns galet. 45 ”i färdriktningen” får det bli.
Att röret sticker in litet grann (jag tänker försöka fixera det så att det inte sticker in mer en 1cm) tror jag inte blir något problem då detta blir i betongrörets övre del (”innnertaket”). Det här röret blir ju aldrig fyllt med vatten/avfall, utan det rinner längs botten. Så resonerar jag i alla fall, men jag kan vara fel ute.

Claes Sörmland
P praame skrev:
Ja, jag håller med om att 90 grader känns galet. 45 ”i färdriktningen” får det bli.
Att röret sticker in litet grann (jag tänker försöka fixera det så att det inte sticker in mer en 1cm) tror jag inte blir något problem då detta blir i betongrörets övre del (”innnertaket”). Det här röret blir ju aldrig fyllt med vatten/avfall, utan det rinner längs botten. Så resonerar jag i alla fall, men jag kan vara fel ute.
Du kan ju kosta på dig en ordentlig inhuggningsmuff i så fall:

https://www.ahlsell.se/10/va--mark/markavlopp/pp-ror-och-delar/pp-markavloppsdelar/2356269/

• Gilla
Bono_R
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan ju kosta på dig en ordentlig inhuggningsmuff i så fall:

[länk]
Wow - vilken grej! Ja, den lär ju betongen fästa finfint på. Tack för tipset!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.