Skulle behöva en uppskattning på hur många liter vatten ett dräneringssystem åstadkommer eftersom jag har ett problem med grannar som tror att mitt system är kopplat till den gemsamma avloppsanläggningen.
Vi är ett antal fastigheter som är kopplade till en gemensam avloppsanläggning. Då anläggningen svämmat över vid några tillfällen gjordes en undersökning där man pekar ut min och en annan fastighet som orsaken till översvämmningarna. Efter diverse lekmannamässiga undersökningar så tror vi att dagvattnet från hustaket kan vara kopplat till avloppssystemet och vi har nu stoppat detta (ställt dit tunna och dräneringsslang till stuprör).
Har ingen aning om det finns dräneringsrör nedgrävda vilket jag betvivlar eftersom ingen dräneringsbrunn finns men grannarna påstår att någon typ av dräneringsjobb gjordes av en tidigare ägare (inte den vi köpte av). Finns inga papper eller ritningar så jag vet faktiskt inte vad som är gjort. Jag uppskattar takytan till 75 m2 och med uppgifter på nätet som säger att 1 mm regn per kvadratmeter genererar 1 L så skulle mitt tak generera 75 L per mm regn. Eftersom man räknar att en person kan åstadkomma 170 L avloppsvatten per dygn (vi är 4 pers) så kan ju ett höstregn på 20 mm givetvis ha en stor påverkan på avloppsanläggningen. Genom att ta bort denna mängd vatten från avloppet borde väl problemet vara löst eller skulle ett eventuellt dräneringssystem runt huset kunna påverka avloppssystemet?