6 978 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Avloppslukt i tvättstuga
Hej! Köpte hus jan 2020 som är byggt 2008, 1,5 plan.Problem med avloppslukt från tvättstuga i bottenvån,och har nu gjort allt tänkbart rensat alla brunnar i huset inkl.högtrycksspolat ner i avloppstammar,bra flöde och inga stopp någonstans.Även rensat tvättmaskinspump ,men problemet kvarstår och det kommer och går några gånger i veckan.Funderar på om det kan vara någon dålig avluftning ,(dolt fel) ,felaktig koppling någonstans
Hur går jag vidare,vem ringer jag ,rörfirma,kommunen,spolbil? Tacksam för tips och råd
Hur går jag vidare,vem ringer jag ,rörfirma,kommunen,spolbil? Tacksam för tips och råd
Inga svar men tror jag hitat orsaken efter mkt detektivarbete.När frånluftsvärmepumpen går uppstår avloppslukten och inomhusluften sugs då upp i ventilationen vilket skapar ett undertryck i tvättstugan som vill utjämnas och tilluft tas då från golvbrunnen.
Märkte att lukten försvann när jag hade fönstret öppet med liten springa,så nu blir det att sätta in en tilluftsventil
Någon som haft detta problem?
Märkte att lukten försvann när jag hade fönstret öppet med liten springa,så nu blir det att sätta in en tilluftsventil
Man SKA ju ha undertryck i tvättstugan det är poängen med aktiv frånluft i tvättstuga och badrum. Tilluften ska väl normalt komma genom dörren och i nästa steg från ett torrt rum. Öppnar du tilluft inne i tvättstugan så är risken att du får en för kort luftväg och att fuktig luft smiter ut genom dörren till resten av huset.C carl fabian skrev:Inga svar men tror jag hitat orsaken efter mkt detektivarbete.När frånluftsvärmepumpen går uppstår avloppslukten och inomhusluften sugs då upp i ventilationen vilket skapar ett undertryck i tvättstugan som vill utjämnas och tilluft tas då från golvbrunnen.
Hur menar du att tilluft tas genom golvbrunnen har den inget vattenlås?
Hej
Har haft liknande problem. Kolla noga att insatsen i golvbrunnen tätar helt mot brunnen. I mitt fall var det omöjligt att få packningen att täta helt och den lilla glipan räckte. Avloppsluft tog då genvägen förbi vattenlåset. Jag fick lov att silikonera igen glipan, och göra om det vid varje rensning. Köpte tillslut en ny insats, och då blev det tätt.
Oftast värre problem när man spolar mycket varmt vatten, avloppsrören blir då varma och det bli en skorstenseffekt uppåt.
Har haft liknande problem. Kolla noga att insatsen i golvbrunnen tätar helt mot brunnen. I mitt fall var det omöjligt att få packningen att täta helt och den lilla glipan räckte. Avloppsluft tog då genvägen förbi vattenlåset. Jag fick lov att silikonera igen glipan, och göra om det vid varje rensning. Köpte tillslut en ny insats, och då blev det tätt.
Oftast värre problem när man spolar mycket varmt vatten, avloppsrören blir då varma och det bli en skorstenseffekt uppåt.
Med andra ord, sätt helst inte in en friskluftsventil för då suger det onödigt med luft där rätt ut i ventiationen, och det kan även bli så att tilluften sprider sig ut i huset därifrån med fukt (och ev lukt). Bara frånluft i tvättstugan och tätt avlopp!
Förstår tankarna i svaren ,får undersöka brunnen noga,det finns två brunnar ,en för avlopp till tvättho och tvättmaskin samt en under frånluftsvärmepumpen som är nästan omöjlig komma åt,men antar att den skall var tät.Spillkoppen är fylld iallafall,då stor service är gjord på pumpen strax efter inflytt. Knepigt är det iallafall
Ta bort gallret så du ser ned i brunnen. Sätt på frånluftvp och stäng fönster och dörrar. Fukta läpparna och pluta med dem nere i brunnen. Du känner direkt från vilken det drar (kanske går att använda näsan också) och vart glipan är. Jag menar alltså tätningen mellan "vattenlåshinken" som går att dra ut och själva sidan av brunnen, kan sitta en packning där.
Bra förslag,klurade på om man kunde med någon rök nära brunnen se om den rör sig uppåt vid påslag av vp,eller kanske täta allt noga med plastfolie och se om lukten försvinner vid påslag
Klicka här för att svara