Hej
Vi ska borra efter vatten på sommarstället och leverantören rekommenderar Hydroplus framför Hydrofor. Vad är era erfarenheter av dessa båda produkter? Vi kommer behöva filter för att ta bort bl.a. kalk och mangan. Jag har ingen erfarenhet av detta så förklara gärna tydligt. Tack.

Det beror väll lite hur mycket plats du har (hydroforen tar större plats för samma tryck reserv), mer saker som kan gå sönder i en hydropress (plus).
Vi har har hydrofor på landet och är jätte nöjda med dessa.

• Gilla
Mankanintekunnaallt
  • Laddar…
Tack, anledningen att dom föreslår hydropress är att hydrofor kräver att man är där oftare för att inte tappa lufttrycket. Hur länge kan en hydrofor klara utan att behöva "startas om"? Vi har ett rum i källaren som är 2 x 2,5 meter dedikerat till vattenanläggningen.

• Gilla
JoDa03
  • Laddar…
En fördel med hydrofor är att den hjälper till med syresättningen av vattnet. Vatten från en borrad brunn är ofta syrefattigt och kan ibland innehålla svavelväte som ger dålig lukt. Den försvinner när vattnet syresätts, oftast kompletteras anläggningen med en luftunjektor på inkommande vatten och då har jag förstått att en hydrofor är ett måste.

Edit. Om man är orolig för att hydroforen ska tappa luft så kan man fixa så den går att fylla med kompressor. Gjorde det här hemma och då fyller man upp på fem minuter, efter installationen av luftinjektorn är problemet det motsatta, nu får jag tömma luft med jämna mellanrum.

• Gilla
Mankanintekunnaallt och 1 till
  • Laddar…
M Mankanintekunnaallt skrev:
Tack, anledningen att dom föreslår hydropress är att hydrofor kräver att man är där oftare för att inte tappa lufttrycket. Hur länge kan en hydrofor klara utan att behöva "startas om"? Vi har ett rum i källaren som är 2 x 2,5 meter dedikerat till vattenanläggningen.
Hos oss brukar vi klara en hel säsong. Att fylla på luft tar ju typ 5 min.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.