Hej,

Köpte precis en varmvattenberedare (Nibe eminent) som jag tänkt montera upp i ett kallstall (två hästar där).

Första frågan
Tänkte ha en blandare jämte som jag kopplar till beredaren, har någon förslag på blandare där ingående vatten sitter på toppen utav blandaren (eller under) då jag enbart har tunna stallväggar och inte kan dra pexrör inuti väggen.

Andra frågan och tredje
Avståndet till blandare och VVB skall vara kort men jag kan tänka mig att det blir jäkligt kallt i stallet, behöver jag bygga in VVB i ett skåp och kommer pex rören till blandaren klara sig eller behöver jag isolera dessa, eller ha värmeslingor?

Fjärde frågan
Blandaren, kommer den frysa sönder?

Många frågor inser jag men bättre fråga än vara oviss

C
P pederwa skrev:
Tänkte ha en blandare jämte som jag kopplar till beredaren, har någon förslag på blandare där ingående vatten sitter på toppen utav blandaren (eller under) då jag enbart har tunna stallväggar och inte kan dra pexrör inuti väggen.
Det du söker efter heter blandarfäste.

Men om du skall ha rinnande vatten i ett ouppvärmt utrymme så krävs det speciella lösningar för att det inte skall frysa sönder. Cirkulation, självtömmande utkastare, värmeslingor, uppvärmda vattenkoppar osv. det finns olika lösningar på marknaden. Så du måste nog tänka om med utgångspunkt från detta.

Du har väl en sadelkammare i stallet?
Det är ju där du bör ha varmvattenberedaren.
För du har väl en vask för diverse rengöring i sadelkammaren?
Och i sadelkammaren kan du väl hålla några grader över nollan?
Skall du sedan dra vatten till kallt utrymme, där det är frysrisk, så kan du använda en kran för utomhusdragning.
Det finns sådana med både varmt och kallt vatten:
Vattenutkastare för varmt och kallt vatten monterat på vägg, för användning i sadelkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-vattenutkastare-varm-kall/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.