3 727 läst · 18 svar
4k läst
18 svar
Gemensamt vatten med grannen.
Sida 1 av 2
Nu är jag faktiskt trött på de här systemet. Altså har haft huset 25 år.min granne har inget egen vatten.Djupborrad brunn ligger på min tomt.vatten till mej kommer via grannens källare. (De finns servitut) saken är de att jag hade velad dra vatten ledningen direkt till mitt hus.Men det fins inte plats två rör eller pump i de borrade hålet.brunnen är 46m djup.Om jag andvänder mycket vatten.som exempel på sommaren. Då stänger han av vattnet.då få jag gå ock sägä till att öppnä.Jag funderar ..fins det någon lösninug någon koplin elle att jag kan få vattnet direkt till mitt hus.inte via grannen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Låter som att där är en pump nere i borrhålet, då borde du kunna ta vattnet när det kommer upp ur brunnen istället.
Sen kanske man ska fråga grannen om varför den stänger av vattnet?
Sen kanske man ska fråga grannen om varför den stänger av vattnet?
Går tyvär inte.Bor hålet är så litet att vi kan inte ha var sin pump där i hålet.ock grannen går inte med på de som du föreslår. Han bor ensam .Andvänder inte mycket vatten.men jag har barn ock barnbar ock vi har badbaseng(inte stor) vattnet har aldrig tagit slut.men han tro de när han hör att pumpen går .Nu har jag klarat mej med den grannen.Men man vet inte vad som häder när de blir en ny ägare. De kostar 80.000 att få kommunalvatten koplat.Grannens hus är närmare kommunens vattenledning.T Taxture skrev:
Grannen tror att vattnet tar slut.ärlig talad. .har funderat mycket på olika alternativ. Men de där Sevityt som ger grannen Rätt att ta vattnet från min brun är lite irriterande. ..men vad ska man göra.har försök läsa vad det bedyder. Jag lott B är bode 'Härskande' ock 'tjänände' De är grannen också.lott A.13th Marine skrev:
Frågan är då vart står trycktanken?
Hos grannen eller i pumphuset?
Hos grannen eller i pumphuset?
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Det låter som att det är en ejektorpump, om nu grannen hör den pumpa, står den hos grannen?
Då borde man kunna förgrena vid brunnen, men ejektorpumpen kommer köra ändå.
Men hur är servituten skrivna, grannen har rätt att ta vatten ur brunnen, men ska du få vatten av grannen?
Då borde man kunna förgrena vid brunnen, men ejektorpumpen kommer köra ändå.
Men hur är servituten skrivna, grannen har rätt att ta vatten ur brunnen, men ska du få vatten av grannen?
Kan du sudda privata detaljer och lägga in en bild på servitutet och markera vilken som är du och vilken som är grannen?
Står pumpen inne hos grannen med, är detta sommarhus eller åretrunt boende?
Härskande= den som får ta vatten från annans fastighet.
Tjänande= den som får vatten taget från sin fastighet.
De är året runt bostad.Hittade här Byggahus sida exsakt samma typ situation som min.intressant. .många har skrivit där.ska läsa merL LantbrukarN skrev:Kan du sudda privata detaljer och lägga in en bild på servitutet och markera vilken som är du och vilken som är grannen?
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Det där verkar ju hyffsat värdelöst.....
Det måste finnas någon lagstiftning som gör det åtalbart att stänga av vattnet.
Det kan ju brinna, någon blir brännskadad eller annan akut fara.
Och som tidigare fråga lyder, exakt hur ser servitutet ut?
Det måste finnas någon lagstiftning som gör det åtalbart att stänga av vattnet.
Det kan ju brinna, någon blir brännskadad eller annan akut fara.
Och som tidigare fråga lyder, exakt hur ser servitutet ut?
Om jag var du skulle jag som redan föreslagits sätta ett T-kors vid pumpen, och sedan gräva ner en ny slang från brunnen direkt till ditt hus, och där sätta en hydrofor/hydropress med avstängning (om den inte får plats i pumphuset) Då har du allt eget och kan styra själv.
Försäkra dig bara om att du inte gräver på grannens tomt och att din fastighet är den som är Tjänande (äger) på brunnen.
Sen tror ja man skulle kunna anmäla grannnen för egenmäktigt förfarande eller liknande, men det skulle nog inte göra grannsämjan bättre
Uppdatera gärna här hur det går och slutresultat
Försäkra dig bara om att du inte gräver på grannens tomt och att din fastighet är den som är Tjänande (äger) på brunnen.
Sen tror ja man skulle kunna anmäla grannnen för egenmäktigt förfarande eller liknande, men det skulle nog inte göra grannsämjan bättre
Uppdatera gärna här hur det går och slutresultat