Byggahus.se

Minireningsverk avstånd till brunn - servitut?

1. G
    Medlem Nivå 2
    Grannen skissar på en avloppslösning med minireningsverk men tomten medger inte 20 meter till den borrade brunnen. Läste att man kan klara sig med 10 meter ifall det är täthetsprovat. Vad gäller här och hur går det till? Kostnad? Han vill gärna lägga verket på min tomt och få servitut på detta. Det känns rent spontant som en dålig lösning för mig för då blir jag väl låst för all framtid om jag vill kunna använda marken till annat. Hur gör folk egentligen som inte har plats på sina tomter för en avloppsanläggning?

2. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Din brunn eller grannens brunn?

3. G
    Medlem Nivå 2
    Grannes egna.

4. pacman42
    Medlem · Nivå 15
    De flesta reningsverk i mer tättbebyggda områden hamnar ju i föreningar på närliggande markägares mark (inte tomt).

5. M
    Medlem · Nivå 7
    Försök få grannen att förlägga sin brunn till egen tomt. Det där med servitut ska man undvika så långt det går enligt mig.

6. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Helt rätt sagt av föregående talare (@Maledictus), undvik servitut på din mark. Det finns ju reningsverk "på burk" om det är en variant som din granne kan titta på.
    /B

7. G
    Medlem Nivå 2
    Jo jag har också kommit fram till att servitut är sämsta lösningen för mig. Vad är reningsverk på burk? Någon annan föreslog att man kunde starta en förening om verket låg på min mark. Vad är för och nackdelar med en sådan lösning tro?

8. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 22
    Om man är flera fastigheter/hushåll som delar på ett större reningsverk så kan en gemensamhetsanläggning inrättas. Man ansöker då hos Lantmäteriet om att bilda en sådan, det juridiska kostar en slant. Då ger anläggningslagen Lantmäteriet rätt att lägga anläggningen där det är lämpligt, kanske på din mark. Sedan kan ni bilda en samfällighetsförening för att förvalta avloppsanläggningen. Men det är en hel del pyssel med denna lösning och den är inte gratis.

Om din granne endast vill ha servitut så brukar det vanligaste vara att han kontaktar dig och ni kommer överens om ett avtalsservitut mot en ersättning som ni kommer överens om. Vill du inte det så ska du naturligtvis inte ingå sådana avtal.

• Laddar…
  9. Bono_R
    Medlem · Nivå 6
    Vi har en Fann anläggning för rening av gråvatten alltså inte wc avlopp men om jag förstår det rätt kan man göra ngt tillägg till denna och då även använda den För all rening men det finns ju alla varianter så be din granne att han söker på enskilda avlopp så bör han hitta ngt som passar. Vår anläggning ligger i ett hörn på vår tomt och tar inte speciellt stor plats
    /B

• Laddar…
  10. H
    Medlem Nivå 3
    Vill bara passa in en detalj. Reningsverket kan ligga på hans tomt men utsläppspunkten från det måste ligga en bra bit bort. I vår kommun Strängnäs säger dom 50m

• Laddar…
  11. G
    Medlem Nivå 2
    Det verkar inte ens vara ok att verket ligger för nära brunnen även om utsläppet är långt bort. Dom räknar väl med att verket kan läcka eller nåt.

• Laddar…