Hej i mitt fyra år gamla hus måste jag vrida upp alla blandare på duschar och badkar på nästan max för att få lagom vattentemperatur. Det gäller alla dushar och badkar men inte handfat och köks-blandare.
Vad kan detta bero på?
Varmvattnet i vvb är 47°, jag vet inte vad denna normalt skal stå på.

Tack på förhand.

surris
W wittsjo skrev:
Hej i mitt fyra år gamla hus måste jag vrida upp alla blandare på duschar och badkar på nästan max för att få lagom vattentemperatur. Det gäller alla dushar och badkar men inte handfat och köks-blandare.
Vad kan detta bero på?
Varmvattnet i vvb är 47°, jag vet inte vad denna normalt skal stå på.

Tack på förhand.
47 är alldeles för lågt. Risk för legionella.

surris surris skrev:
47 är alldeles för lågt. Risk för legionella.
Den brukar ligga på strax under 50°C sen kör den upp temperaturen en gång i veckan eller så för att döda bakterier. Är det verkligen för lågt?
Jag har inte hittat inställningen för att ställa in denna temperaturen, det enda man kan göra är att tillfälligt höja den.
Diagram som visar varmvattenladdningens temperatur över tid med regelbundna toppar uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Trevlig skrev:
[länk]

Tycker något är fel. du borde minst ha 60c i den.
Det verkar som 49grader är standard. Klippt från manualen. Skärmdump från en Nibe F1145 värmepumpmanual som visar driftstatus med inställd temperatur på 49 grader Celsius.
Nibe F1145

Oavsett, borde väl termostaterna i blandarna kompensera för det oavsett temperatur i VVB?

Hej, Står vvb i samma hus så det inte blir värmeförluster på vägen? Vi har en regulator på vår vvb som ger en temp på 55c till huset då vvb är i en acc tank med pelletseldning. Problemet vi har är volymen som är för liten. 120L på 2 personer funkar normalt om man inte duschar efter varandra. Men desto högre temp ut till hus så räcker den begränsade uppvärmda volymen längre förstås då man vill ha ca 37c varmt i dusch.

surris
W wittsjo skrev:
Oavsett, borde väl termostaterna i blandarna kompensera för det oavsett temperatur i VVB?
Har du mätt tempen vid dusch och badkar? Har du låg temp i vvb och förluster i ledningar så kanske det inte blir så hög temp ut i blandaren.

H håbbe1961 skrev:
Hej, Står vvb i samma hus så det inte blir värmeförluster på vägen? Vi har en regulator på vår vvb som ger en temp på 55c till huset då vvb är i en acc tank med pelletseldning. Problemet vi har är volymen som är för liten. 120L på 2 personer funkar normalt om man inte duschar efter varandra. Men desto högre temp ut till hus så räcker den begränsade uppvärmda volymen längre förstås då man vill ha ca 37c varmt i dusch.
Vi har VP+separat VVB bredvid inne i huset så nej.
Som sagt vi har varmvatten så det räcker och vaskblandarna ger lagom temperatur i "mitten".

surris surris skrev:
Har du mätt tempen vid dusch och badkar?
Nej, men det är varmt nog för väldigt varm dusch. Man kan inte dra upp dem till max och duscha. Men en bra bit över "snäppet" å var det inte tidigare, och jag tycker det är märkligt att det händer på fyra olika blandare, ungefär samtidigt.

W wittsjo skrev:
Den brukar ligga på strax under 50°C sen kör den upp temperaturen en gång i veckan eller så för att döda bakterier. Är det verkligen för lågt?
Jag har inte hittat inställningen för att ställa in denna temperaturen, det enda man kan göra är att tillfälligt höja den.
[bild]
Tack för tipset. I installatörsinställningarna stod periodisk höjning på 55°. På sidan du länkade till stod det att man skulle upp i 70-80 grader för att döda bakterierna, så nu har jag justerat upp den till 70 vilket var det maximala man kunde ställa den på.
Märkligt att detta stått som standard av NIBE.
Jag har också justerat upp varmvattentemperaturen med 5 grader. Men eftersom den har stått på 50° sedan början har jag svårt att se att det kommer lösa mitt problem med blandarna.

Eftersom du har tillräckligt varmt vatten i några tappställen så sitter inte problemet i varmvattenberedaren. Ett vanligt problem är att någon blandare läcker igenom. Testa att tappa vatten på ett ställe och känn om någon av de andra blandarna blir varm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.