Hej.
Har en fråga som vållat en del diskussioner på jobbet och med bekanta.

I stålsamlaren i de flesta blandare sitter det ett litet metall- eller plast-nät.

Vilken är dess funktion?
A) Att skapa turbulens i strålen så att luft blandas in i vattnet och strålen blir mjukare. Detta gör att det stänker mindre när strålen träffar botten på diskho eller handfat.
B) Att rensa bort oönskade partiklar ur vattnet, denna bör alltså regelbundet rengöras för att garantera god vattenkvalitet.

Själv hävdar jag alternativ A).

Tacksam för tankar och motiveringar om de olika alternativen...
 

Bästa svaret

Filtret kallas perlator och dess funktion är att blanda in luft i strålen för att minska stänk och för att minska åtgången på vatten. Det luftblandade vattnet blir nämligen "våtare " i det avseendet att en mindre mängd vatten ger samma effekt vi tex tvätt av händer som en större mängd oblandat vatten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.