Hej,
Efter att ha fått kloka svar angående färskvatten har jag nu gått vidare till att fundera på avlopp.

Vi planerar en trekammarbrunn med infiltration. Biten utanför huset känns ok men delarna inne i huset är något diffusa :thinking: måste jag säga.

Min första fundering är avluftning till avlopp.

Vi kommer endast att ha wc och diskho på bottenvåningen, inget VA på ovanvåningen.
Jag har förstått att iom det enskilda avloppet behöver vi avluftning upp genom taket.

Så, nu kommer frågorna:D:
Om vi väljer att dra avluftningen först genom en kattvind och därifrån vidare till hanvinden behöver vi isolera avluftningsröret? Och i så fall var? I kattvinden? På hanvinden? Vi pratar givetvis om kallvind och hus utan centralvärme. Spånisolering där det finns isolering. (Och jag vill inte byta ut spånet mot något annat.)
En sak till: hur mycket kan man vinkla avluftingsröret?

Hej, Avluftningsrör skall ej isoleras då den enbart innehåller luft. Dessutom så ger den biologiska processen i slamavskiljare en viss värme som stiger uppåt genom avluftningen.

Hej, snåla inte utan sätt en kondensstrumpa runt röret i kallvindarna. Det behöver inte innebära att du har förutsättningarna för att det ska hända, men beroende på miljön på din vind och inuti röret finns det kondensrisk som antingen bara håller sig på röret eller blir så omfattande att det börjar rinna ner i bjälklaget.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Avluftningsrör skall ej isoleras då den enbart innehåller luft. Dessutom så ger den biologiska processen i slamavskiljare en viss värme som stiger uppåt genom avluftningen.
Men är det inte risk för kondens precis därför tänker jag, eftersom det kommer varm luft ur röret och det är kall luft utanför röret?

King Average King Average skrev:
Hej, snåla inte utan sätt en kondensstrumpa runt röret i kallvindarna. Det behöver inte innebära att du har förutsättningarna för att det ska hända, men beroende på miljön på din vind och inuti röret finns det kondensrisk som antingen bara håller sig på röret eller blir så omfattande att det börjar rinna ner i bjälklaget.
Ok, tack!

King Average King Average skrev:
En fråga till:
Kondesstrumpa, vad är skillnaden på det och att att isolera?

Kondens borde bildas på insidan och då rinner till avlopp. svårt att tro att utsida skulle ge kondens. Men annars å är kondensisolering en tunnare variant mer smidig. jag brukar köpa biltema liggunderlag för o fimpa ner i ca 10cm rullar med brödkniv och linda runt. fixera med strips i varje ända

Jiji Jiji skrev:
En fråga till:
Kondesstrumpa, vad är skillnaden på det och att att isolera?
Kondensstrumpa är en isolerstrumpa med plast eller folie runtom som gör att omgivande vattenånga inte kan tränga igenom isoleringen in till röret till skillnad från vanlig isolering där ångan vandrar igenom. Skulle du hamna i ett läge där temperaturen på avluftningsröret ligger under daggpunkten av vindsutrymmet säkerställer kondensstrumpan att ingen kondens bildas.

Inte säkert du hamnar i det läget såklart, men jag anser det lika bra att vara safe. Kollar du i forumet här så stöter du på de som kört oisolerat och klarat sig fint men du stöter även på de som fått fuktskador genom bjälklaget pga. oisolerat rör. Exempelvis vid snabba temperaturväxlingar utomhus och vindsutrymmet inte hunnit anpassa sig, famijen drar igång undertryck i röret som kyler ner det och vindsluften kondenserar.

Kostar några hundringar, billig försäkring.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.