Finns det några bra skäl att inte vända fördelarskåpet med öppningen in mot garderoben i sovrummet?

Ritning av en våningsplanslayout med markerad position för fördelarskåp i anslutning till en garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Risk för att du inte noterar eventuellt läckage? Brus från vattnet?

Det blir skvallerrör in till badrummet och isolering mot sovrummet.

Nej ser ingen nackdel med det, bara skönt att slippa se ett "fult" skåp i nya badrummet

Sätter jag luckan i badrummet så hamnar den dels i våtzon 1 och dels blir det inte så snyggt.

nzsc
Min första tanke var ju att, det här hade även jag gjort. Främst pga de estetiska skälen. Skvallerrör in till badrummet och då var det praktiska avklarat med.

Men jag tänker också på vad som kan hända om det börjar läcka i skåpet, alltså att det börjar forsa vatten vid någon koppling i skåpet och vattnet inte hinner komma ut genom skvallerröret i den mängden som det ”forsar ut”?

nzsc nzsc skrev:
Min första tanke var ju att, det här hade även jag gjort. Främst pga de estetiska skälen. Skvallerrör in till badrummet och då var det praktiska avklarat med.

Men jag tänker också på vad som kan hända om det börjar läcka i skåpet, alltså att det börjar forsa vatten vid någon koppling i skåpet och vattnet inte hinner komma ut genom skvallerröret i den mängden som det ”forsar ut”?
Inte ett troligt scenario så länge inte en koppling är helt lös dvs glömt att fästa den alls.

Kör på med placeringen. Väldigt vanligt att göra såhär i nyproduktion också. Ofta dock bakom skjutdörrsgarderober där åtkomst är lite lättare.

• Gilla
coconut
  • Laddar…
Bra idé!

BirgitS
Tänk bara på att skvallerröret ska komma ut på ett ställe där vattnet upptäcks, om det är under badkaret så märks det ju inte.

Funkar bra och är betydligt snyggare. Jag har gjort så på både gästtoalett och badrumstoalett. I garderoben är hela väggen demonterbar i och med att andra installationer samsas i väggutrymmet. På gästtoaletten sitter cisternen upp i taket inne i väggen och en del gäster undrar hur det fungerar i cohmed att det låter som en gammal utanpåliggande cistern med dragkedja. :D

Det är en vanlig lösning idag. Mycket bättre än att gömma luckan bakom tvättmaskinen i badrummet, som också är vanligt, tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.