Jag behöver göra om kopplet för att komma ut längre från väggen när jag byter en radiator till annan typ. Där sitter idag stålrör dn10/17mm. Tänkte skarva över till kopparrör och få till bockningen själv. Jag vet att en metod är att kapa stålrören och använda Vatettes röda manschett för att få på en vanlig klämringskoppling, men finns det motsvarande kopplingar avsedda för att dra på de befintliga gängorna på stålrören? (jag har en bussning och en utloppsventil nere vid golvet, så båda rören är gängade på lämpligt ställe)

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det är ju samma rörgänga på alltihop så det är väl bara att gänga på valfri rak rördel G10 (=3/8") till klämring.

• Gilla
spirou197
  • Laddar…
Claes Sörmland
S spirou197 skrev:
Jag kollade på liknande fråga - men det slutade ju med klämringslösningen (som jag inte har något särskilt emot): [länk]
Om du har en gänga, varför inte använda den? Eller blir det fult och klumpigt?

• Gilla
spirou197
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du har en gänga, varför inte använda den? Eller blir det fult och klumpigt?
Det är precis vad jag tänker också :) - och anledningen till att jag frågade ovan (även om jag inte skulle ha jättemycket emot manschett heller, var det jag menade)

Men funkar det helt enkelt att gänga på vilken g10-koppling som helst alltså, och få det tätt, det krävs ingen särskilt avsedd koppling? (Det låter självklart, men som lekman har jag oftast upptäckt att det inte är så rakt på som jag trott från början :) )

Ska du ut mycket från väggen då? Det finns ju annars excenterkopplingar för just detta men jag tror inte de bygger jättemycket. 10-15mm kanske.

P
Jag har läst någonstans att olika metaller inte alltid funkar tillsammans...
Funkar det att koppla ihop stål och koppar bara så där?

P PappasHammare skrev:
Jag har läst någonstans att olika metaller inte alltid funkar tillsammans...
Funkar det att koppla ihop stål och koppar bara så där?
Med mässingskopplingar funkar det rimligen, alla gamla radiatorventiler etc på stålrör är i mässing. Jag tyckte däremot inte det var självklart att det går att gänga på vilken mässingskoppling som helst och få det tätt, och det finns ju även stålkopplingar ("svarta") som annars skulle kunna vara rätt alternativ för detta, så jag ville fråga nån som har bättre koll... (https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/blaa-ror-och-svarta-delar-2/)

S Stefan1972 skrev:
Ska du ut mycket från väggen då? Det finns ju annars excenterkopplingar för just detta men jag tror inte de bygger jättemycket. 10-15mm kanske.
tyvärr inte, måste ut 5 cm (Måste dimensionera upp jämfört med den gamla panelradiatorn, eftersom en innevägg med rummets andra ursprungliga radiator tagits bort någon gång i historien)

GoC GoC skrev:
Varför krångla till saker.
Gänga på en sådan här av lämplig dimension direkt på stålrören.
[länk]
strålande, tack! det var väl ungefär det såg framför mig borde kunna funka!

P
S spirou197 skrev:
Med mässingskopplingar funkar det rimligen, alla gamla radiatorventiler etc på stålrör är i mässing. Jag tyckte däremot inte det var självklart att det går att gänga på vilken mässingskoppling som helst och få det tätt, och det finns ju även stålkopplingar ("svarta") som annars skulle kunna vara rätt alternativ för detta, så jag ville fråga nån som har bättre koll... ([länk])
Jag tänkte mer på detta med materialvandring mellan olika metaller och legeringar. Alla kombinationer fungerar väl inte.

P PappasHammare skrev:
Jag tänkte mer på detta med materialvandring mellan olika metaller och legeringar. Alla kombinationer fungerar väl inte.
Det kan du fundera på. Men rördelar är utvecklade för att detta problem inte skall uppstå.

S spirou197 skrev:
strålande, tack! det var väl ungefär det såg framför mig borde kunna funka!
Inte bara borde, skrapa rent gängorna på järnröret ordentligt. Lägg på Lin och locherpasta och skruva på kopplingarna.

• Gilla
spirou197
  • Laddar…
P
GoC GoC skrev:
Det kan du fundera på. Men rördelar är utvecklade för att detta problem inte skall uppstå.
Så det finns speciella rördelar som är gjorda för detta eller behöver man inte bry sig oavsätt metall?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.