Hej
Jag ska byta renovera en wc och ska byta handfat mm. Nu kommer halvhårda 12 mm rör upp ur golvet och därefter sitter en klämringskoppling och därefter vidare till rören från kranen.
För att få stopp på vattnet tänkte jag sätta en "huv med packning" på klämringskopplingen. Men den finns tydligen bara i 10 och 15 mm (Rinkaby Rör art nr 4178 respektive 4179).
Finns det verkligen ingen 12?
Om det finns, måste man ha en planadapter på klämringskopplingen?

Tack. Den utvändiga gängan på klämringskopplingen (12) är 17 mm. Invändigt är huven (R15) 18 mm. Är den som ska användas?

Kan du lägga upp en bild?

Ett R10 lock kommer du kunna skruva på, men om det blir tätt beror på hur kopplingen ser ut. Är det en 12/12 eller 12/10 du har?

Är det en 12/12 så har den en konisk kant som kan skära sönder packningen i locket. Är det en 12/10 så har 10-ändan en plan yta som kommer täta mot packningen.

Här kan du se skillnaden, båda har samma ytterdiameter. En plan och en konad ända.

Två metalliska rördelar på ett linjerat block, en med plan ände och en med konisk ände som illustrerar olika kopplingstyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tar inte loss den förrän jag har delarna. Så här ser det ut. Den undre kopplingen sitter på ett 12 rör och den övre går in i ett 10 rör.
Rak eller inte, vet inte, därför jag undrar om planadapter. Rördel med kopplingar för 12 och 10 rör mot tapetserad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svar. Det lutar nog åt att det blir en klämringsballofix.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
En kompletteringsfråga: Går det att sätta en kulventil (ballofix) direkt på 12 klämringens gängor? Ska väl i så fall vara R10 invändigt med lin och pasta? Oavsett om det är en plan eller en "vass" ände?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.