Hej,
Har haft problem med Mangan,Järn och kalk och har tidigare fixat detta med ett gamalt mjukfilter (Turbo,vattenteknik) från 1991 som slutade fungera för något år sedan och blev då bortkopplat.
Har sedan dess kört med en luftinjektor mellan pump och 150L hydrofor för att fälla ut manganet i hydroforen.
Detta fungerar riktigt bra och upplever inte något större problem med mangan.
Dock måste jag åtgärda kalket, får utfällningar i toalett och handfat. Duschväggarna blir vita på "nolltid".
Beställde vattenanalys från synlab och blir inte riktigt klok på resultatet. Vad behöver jag igentligen göra, inget som igentligen sticker ut ....?
Innan jag skickar offertförfrågningar till alla stora leverantör så behöver jag eran hjälp med att tolka vattenanalysen och verifierad så jag får rätt lösning för mitt vatten.
Vad tror ni? Räcker det med ett nytt mjukfilter för att ta kalk,mangan och järn?
Ska man bygga själv eller bara att besälla?
Hydrofor vs Hydropress och nytt filter? Jag förutsätter att olika filter jobbar olika bra mot hydrofo/Press.

Hur hade ni som experter gjort?

MVH Pierre

• Skärmbild av vattenanalysresultat som visar nivåer av turbiditet, mineraler och metaller, inklusive kalk, mangan och järn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver tillsätta vätepirreoxid ;)

Skämt å sido så är ju ditt vatten mjukt enlig analysen och därför lite oväntat att du har problem med utfällningar.

Kanske någon kemist här kan uttolka lite mer ur ditt reslutat.

Ulltand Ulltand skrev:
Du behöver tillsätta vätepirreoxid ;)

Skämt å sido så är ju ditt vatten mjukt enlig analysen och därför lite oväntat att du har problem med utfällningar.

Kanske någon kemist här kan uttolka lite mer ur ditt reslutat.
Precis...
Exact vad jag tycker.
Ser kalk avlagringar överallt men ser inte samma i vatten analys.
Kan det vara något annat?

P pierrebjarnfelt skrev:
Precis...
Exact vad jag tycker.
Ser kalk avlagringar överallt men ser inte samma i vatten analys.
Kan det vara något annat?

Lyssna med labbet? Gör om testet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.