6 574 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
TreeWell biologisk avloppsrening
Finns det någon här som har erfarenhet av TreeWell biologiska avloppsrening från Carex of Sweden AB (www.carexofsweden.com) som säljs via treewellbiologiskavloppsrening.se? Det ska vara något liknande bioreningsverket ACT från Alnarp Cleanwater.
Som jag förstår det är det samma forskare, Stan Lazarek som är inblandad i båda produkterna. Carex påstår att de har vidareutvecklat ACT till det de nu kallar för TreWell och att det ska vara mycket bättre!?
Som jag förstår det är det samma forskare, Stan Lazarek som är inblandad i båda produkterna. Carex påstår att de har vidareutvecklat ACT till det de nu kallar för TreWell och att det ska vara mycket bättre!?
Redigerat:
Jag skulle vilja återuppliva den här tråden. Funderar själv på ett sådant bioreningsverk.
Helt klart intressant reningsverk (både ACT och TreeWell). Vi valde tyvärr bort det på grund av att det var en tvist mellan bolagen om vem som ägde rätten till tekniken och på grund av att det blev en hel del dyrare än andra reningsverk.
Har ni valt reningsverk @southgrove?
Har ni valt reningsverk @southgrove?
Nej, vi har valt att vänta tills det finns oberoende tester. Ryktas att det möjligen ska publiceras sådana nu under våren 2020.
Ja, kostnaden är ganska stor för båda dessa bioreningsverk. Om det var en juridisk tvist kanske det förklarar priset delvis. Men det måste väl också vara tekniken i sig de tar betalt för?
Ja, kostnaden är ganska stor för båda dessa bioreningsverk. Om det var en juridisk tvist kanske det förklarar priset delvis. Men det måste väl också vara tekniken i sig de tar betalt för?
Medlem
· Stockholms län
· 11 inlägg
Treewell ingår nu i Constantclean. Sök på constantclean.seR rsa skrev:Finns det någon här som har erfarenhet av TreeWell biologiska avloppsrening från Carex of Sweden AB (www.carexofsweden.com) som säljs via treewellbiologiskavloppsrening.se? Det ska vara något liknande bioreningsverket ACT från Alnarp Cleanwater.
[QUOTE
Har de kommit något nytt angående detta?, resultat från något test?
Försöker få igenom en avloppslösning hos kommunen men de är svåra. Treewell lösning ser väldigt bra ut på pappret men finns det någon som har installerat det?
till det de nu kallar för TreWell och att det ska vara mycket bättre!?[/QUOTE]S southgrove skrev:Nej, vi har valt att vänta tills det finns oberoende tester. Ryktas att det möjligen ska publiceras sådana nu under våren 2020.
Har de kommit något nytt angående detta?, resultat från något test?
Försöker få igenom en avloppslösning hos kommunen men de är svåra. Treewell lösning ser väldigt bra ut på pappret men finns det någon som har installerat det?
Vad upplever ni som speciellt med detta reningsverk? Det verkar vara vanlig anaerob förjäsning följt av en aerob nedbrytningsdel. Väldigt likt de flesta andra reningsanläggningar för enskilda avlopp.
Det finns ingen lösning för att rena fosfor beskrivet på hemsidan så jag gissar att det tillkommer en tredje modul med fosforabsorbent.
https://constantclean.se/produkter/reningsverk/treewell/treewell-sa-har-fungerar-det/
Det finns ingen lösning för att rena fosfor beskrivet på hemsidan så jag gissar att det tillkommer en tredje modul med fosforabsorbent.
https://constantclean.se/produkter/reningsverk/treewell/treewell-sa-har-fungerar-det/
Vet inte om jag läser fel men verkar vara ett sommareningsverk då det ingår en växtodling som sista steg.
Kan tänka mig en viss tveksamhet på miljökontoret. De kan ju inte förbjuda en vinterbostad så då blir det "two well" då? Tanken är nog bra men stabiliteten verkar saknas.
Kan tänka mig en viss tveksamhet på miljökontoret. De kan ju inte förbjuda en vinterbostad så då blir det "two well" då? Tanken är nog bra men stabiliteten verkar saknas.
En av fördelarna anses vara att dessa typer av anläggningar inte använder kemikalier. Dvs låg driftkostnad och underhåll. Undantaget är om fosforfälla behövs. Alnarps räknar med slamtömning var tionde år på deras system och då av saker som aldrig skulle spolats ner från början.Claes Sörmland skrev:
Vad upplever ni som speciellt med detta reningsverk? Det verkar vara vanlig anaerob förjäsning följt av en aerob nedbrytningsdel. Väldigt likt de flesta andra reningsanläggningar för enskilda avlopp.
[länk]
Själv är jag inte helt övertygad om dess förträfflighet men idén är ju tilltalande. Även vintertid skall systemen fungera ok men med sämre kväve reduktionen.
Klicka här för att svara