P
Skrivit tidigare om mitt tänkta nya badrum och planerar rördragningarna. Men vad är bäst/vanligast för inkommande vatten till badrummet? -Ett fördelarskåp eller en enkel väggfördelare typ Vatette där kopplingarna går in i väggen igen och vidare till respektive förbrukare? Ex. inne i tvättställskommoden? Eller är det helt efter tycke/smak?

Förbrukare:
1x dubbelt tvättställ
1x bad
1x dusch
1x toa
Totalt 5st för kallvatten och 4st för varmvatten (alt. 4/3st ifall jag tar separata T-kopplingar för tvättstället?)

Numera talas av vissa om att koppla allt under handfatet och inte ha en burk i väggen. Lägga utvändiga rör är enklast och inte fult. En klar fördel är att inget vatten kan hamna i ädlare delar och förstöra med vattenskada.
Men klart en del tycker det är fult med rör som syns, men är samma funktion som inbyggt, men mycket säkrare mot vattenskada. Så sätt alla kopplingar under komoden, dom syns ju inte.

P
Tack, men oavsett lösning tänkte jag ha inbyggda rör. Blir det enklare med utanpåliggande väggfördelare bakom kommoden? Ex en med 4 utlopp för varmvatten, där 3st går direkt in i väggen där ett är för matningen och de andra två går vidare till dusch och bad, det 4e blir lokalt till tvättstället. Låter bra? Eller bättre med dedikerat fördelarskåp?

Utvändigt/invändigt tvistar de lärda om. En smaksak för en del. Beror lite på hur det går att lägga i väggarna och en fördelare på lämplig plats i komoden är inte fel. Vad tänker du ha för rör i väggarna, det prats så mycket om säker vatten på forumet, så det kommer säker massor av det. Prisolrör eller rör i rör som det heter, Tja du den delen vill jag inte prata om och inte rekommendera något heller. Men det är du som bestämmer, ska du göra själv eller en röris.

P
Ja, tänkte Pex rör i rör, troligtvis LK pushfit eftersom det verkar vara enkelt att använda.

vart går gränsen för när man börjar blanda fabrikat i väggarna? Alltså, antar jag ska använda LK’s rör tillsammans med deras egna bockfixtur, hade jag använt vatette hade det blivit problem vid skada? Men kan jag använda LK rör och bockfixtur men vatette’s väggbricka? Eller inte ens det? LK’s rör, fixtur, väggbricka men vattete väggfördelare?

P
Smillan1000 skrev:
Ja, tänkte Pex rör i rör, troligtvis LK pushfit eftersom det verkar vara enkelt att använda.

vart går gränsen för när man börjar blanda fabrikat i väggarna? Alltså, antar jag ska använda LK’s rör tillsammans med deras egna bockfixtur, hade jag använt vatette hade det blivit problem vid skada? Men kan jag använda LK rör och bockfixtur men vatette’s väggbricka? Eller inte ens det? LK’s rör, fixtur, väggbricka men vattete väggfördelare?
@Krilleman Du verkar ha koll på det här, har du möjlighet att räta ut frågetecknen?

Smillan1000 skrev:
hade jag använt vatette hade det blivit problem vid skada? Men kan jag använda LK rör och bockfixtur men vatette’s väggbricka?
Svaret på första frågan är nej. Vatettes V6-prylar är godkända för andra tillverkares rör, så det är inget problem att blanda. Sen är det kanske som vanligt att om man köper billiga budgetgrejer kan det vara sämre toleranser så det kanske blir problem att få igenom rören i hålen etc...

På andra frågan är svaret också nej. Väggbrickan skruvas fast i bockstödet och är en del av hela vägggenomföringen. Så det går inte att mixa delar mellan olika tillverkare.

• Gilla
1
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Svaret på första frågan är nej. Vatettes V6-prylar är godkända för andra tillverkares rör, så det är inget problem att blanda. Sen är det kanske som vanligt att om man köper billiga budgetgrejer kan det vara sämre toleranser så det kanske blir problem att få igenom rören i hålen etc...

På andra frågan är svaret också nej. Väggbrickan skruvas fast i bockstödet och är en del av hela vägggenomföringen. Så det går inte att mixa delar mellan olika tillverkare.
Tack, vad jag förstod i en annan tråd kommenterade @Krilleman att även om Vattete är Ok med andra tillverkares rör, men eftersom ex. LK/Uponor inte är Ok med att blanda, så hamnar man ändå i knipa ifall röret skulle gå sönder. De kan då hänvisa till att det inte använts på rätt sätt med deras bockstöd etc. Eller har jag missförstått?

Bockstöd och kopplingar går bra att använda vilken som så länge dom är godkända för det aktuella röret. Fördelen med Vatette är att dom är godkänd för alla PEX-rör medans de som tillverkar rör gärna vill säga att deras kopplingar bara funkar på deras rör...

P
Aha, tack för förtydligandet. Har du förresten bilder man skulle kunna få kika på hur det blivit med din rörinstallation i ditt badrum?

Inte än...

Här har du en video om V6

P
Tack, kollade lite på det o nu en andra gång och lutar nog åt Vattete, verkar enkelt, smidigt och flexibelt. En grej bara, där de monterar med enkelgipsskiva i filmen, monterar man kopplingen innan man montersr skivan på vägg? Man vill väl först montera allt i väggen, sedan sätta gipsen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.