Hej!
Har haft en elektriker här i 2 dagar som fixat lite med garaget. Där har jag även pumprummet och vattenpumpen som pumpar från egen brunn. Nu märkte jag att min förbrukning av el låg på 2500w även om nästan allt var avstängt. Det var även dåligt tryck på vattnet i kranen vilket det inte var imorse t.ex.
Gick ner till pumprummet och pumpen går konstant. Kanske försöker pumpa upp till ett tryck den inte når men vet inte varför. Kan något ha frusit medans elektrikern kopplade ifrån elen? Dock så tror jag inte det var så lång stund, mellan 1h-2h.
Bytte även givaren på pumpen för 5 år sedan då den gick konstant då med.
Mvh
Har haft en elektriker här i 2 dagar som fixat lite med garaget. Där har jag även pumprummet och vattenpumpen som pumpar från egen brunn. Nu märkte jag att min förbrukning av el låg på 2500w även om nästan allt var avstängt. Det var även dåligt tryck på vattnet i kranen vilket det inte var imorse t.ex.
Gick ner till pumprummet och pumpen går konstant. Kanske försöker pumpa upp till ett tryck den inte når men vet inte varför. Kan något ha frusit medans elektrikern kopplade ifrån elen? Dock så tror jag inte det var så lång stund, mellan 1h-2h.
Bytte även givaren på pumpen för 5 år sedan då den gick konstant då med.
Mvh
Redigerat:
Har han bytt/byggt om centralen och råkat kasta om faserna så pumpen går baklänges kanske? Det borde finnas en manometer vid pumpen så man ser trycket, vad står den på?
Mycket möjligt faktiskt. Han installerade en ny elcentral i garaget bl.a. På givaren satt ett svart reglage. Drar jag den åt andra hållet så stannar pumpen. Vet dock inte om det är on/off eller framlänges/baklänges kanske? Skickar bilder på hur det ser ut nu.M Myresjöhuset skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ringde elektrikern som kom hit och kollade på det
Han menade på att ha kopplat allt som det var innan, men han påstod iallafall att det var fel, och måste ha varit det från början också isåfall. Nu får jag ju bra tryck igen i kranen och jag vet ärligt inte om jag har haft fel sen innan, för då var ju trycket okej. Men det kanske är fler faktorer som spelar in?
Han menade på att ha kopplat allt som det var innan, men han påstod iallafall att det var fel, och måste ha varit det från början också isåfall. Nu får jag ju bra tryck igen i kranen och jag vet ärligt inte om jag har haft fel sen innan, för då var ju trycket okej. Men det kanske är fler faktorer som spelar in?
Skulle jag också sagt för att kunna fakturera tiden jag rättade till mina egna små till korta kommanden om jag var elektriker. Han kanske missade få med en fas vilket gör att pumpen går långsamt ,eller fel fas följd så den gick baklänges ger dåligt eller inget tryck då. Svårt att bevisa när han fixat det.messijah skrev:
Ringde elektrikern som kom hit och kollade på det
Han menade på att ha kopplat allt som det var innan, men han påstod iallafall att det var fel, och måste ha varit det från början också isåfall. Nu får jag ju bra tryck igen i kranen och jag vet ärligt inte om jag har haft fel sen innan, för då var ju trycket okej. Men det kanske är fler faktorer som spelar in?
Klicka här för att svara