useless useless skrev:
Är det inte bättre att ha högt flöde så det blir jämnare temperatur över hela golvet? I början kanske man knappt ska skicka ut nån värme alls för att bara få temperaturen att jämna ut sig Sen höjer man lite succesivt.
Jo det var ju det jag sa och inte sa.

Jag kunde inte göra så eftersom jag värmer hela huset med systemet redan, därför fick jag gå på försiktigt med lågt flöde vilket rimligtvis inte blir optimalt eftersom det är varmt i början på slingan och kallt i slutet.

Kan man styra hela systemet som man vill tror jag också det är bättre att ha en lägre temp och sedan högt flöde.

Men då får jag väl satsa på att sänka framledningstemperaturen i VP (kan ju sänka till tex 30 grader) och låta det gå rakt ut i slingan. Jag börjar med sovrummet och låter ventilerna till övriga rum vara avstängda.

Det blev så att vi installerade en shuntventil på huvudhusets VP-systemet som senare går ut i kulverten till uthuset.
Vi inser att det blir för svårt att styra temperaturen i golvvärmen i uthuset annars.
Dyrt var det, 5000 kr i material.
Imorgon sätter vi igång systemet och börjar med 20 grader ut till golvvärmen och låter den vara så i en vecka för att öka stegvis upp till typ 35 grader eller vad man nu behöver.
Shuntventil installerad på värmesystem, kopplad till rör med manometer och ställdon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi testkör en slinga i taget. Totalt 6 slingor. Anledningen är att trycka ut all luft.
Just nu är framledning till golvvärmen ca 24 grader vid shunten och returen på shunten typ 15 grader. Det är betydligt kallare ute vid golvet som befinner sig ca 10 meter bort, bla via en kulvert i marken.
Flödet är 2l/min.
Pumpen går på medium effekt (25-50%)
Utomhus är det -3 grader.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.