Har försökt ta isär detta vattenlåset för att rensa men jag förstår inte riktigt hur det sitter ihop så jag får inte loss det.
Någon som vet? Vattenlås under handfat med synliga rör och kopplingar, som behöver demonteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

J Jannegl skrev:
Har försökt ta isär detta vattenlåset för att rensa men jag förstår inte riktigt hur det sitter ihop så jag får inte loss det.
Någon som vet?[bild]
Jag har exakt samma problem. Kom du på hur man ska göra?

Claes Sörmland
Det är väl typ här som du kan skruva loss det:

Rörkoppling och veckad slang i närbild med potentiell skruvplats för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen går det väl att ta loss den veckade slangen från röret den sitter nedstucken i. Gummimuff eller nippel som tätar där.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är väl typ här som du kan skruva loss det:

[bild]

Sen går det väl att ta loss den veckade slangen från röret den sitter nedstucken i. Gummimuff eller nippel som tätar där.
Jajamän, det funkar enkelt. Men, jag funderar på de andra skarvarna, på var sin sida om "V"-et. Jag har nämligen en annan rörbit innan "V"-et, som gör att jag inte kan strycka ner en rensborste. Skulle behöva ha isär de två skarvarana på var sin sida av "V"-et.

Claes Sörmland
A A14 skrev:
Jajamän, det funkar enkelt. Men, jag funderar på de andra skarvarna, på var sin sida om "V"-et. Jag har nämligen en annan rörbit innan "V"-et, som gör att jag inte kan strycka ner en rensborste. Skulle behöva ha isär de två skarvarana på var sin sida av "V"-et.
De sitter med O-ringar. Men efter alla år kanske det blir stor tragedi och du drar isär det hela. Annars är ju vattenlås väldigt billiga idag. Kanske värt att lägga en nätbeställning och uppdatera till en mer lättrensad variant?

Gammalt IFÖ uppges du ha i denna tråd:

https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-rensa-detta-vattenlas.87325/

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
De sitter med O-ringar. Men efter alla år kanske det blir stor tragedi och du drar isär det hela. Annars är ju vattenlås väldigt billiga idag. Kanske värt att lägga en nätbeställning och uppdatera till en mer lättrensad variant?

Gammalt IFÖ uppges du ha i denna tråd:

[länk]
Tack för länken. Där fanns all info, och mycket mer!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.