Byggahus.se

Mystiskt ”stopp” i vasken?

1. H
    Medlem · Stockholm · 43 inlägg

Hobbybyggarn

Medlem
    Har fått stopp i vasken, fast det är inget synbart stopp. Har kollat rören ifrån vask ner till avloppet, inget stopp där. Tagit itu ”avloppsröret” (oklart vad det kallas) som förgrenar sig i mitten. Helt ren. Om jag kopplar bort diskmaskinen så rinner allt på bra, men så fort jag sätter på den slangen så blir det stopp. Verkar som att det blir nått vakum? Märkligt iallafall och det rinns säkert en sjuk enkel lösning, men tar tacksamt emot idéer innan jag börjar riva ut diskmaskin och slangarna till den i onödan.

2. Q
    Medlem · Kronoberg · 1 183 inlägg

quick

Medlem
    Gjort rent den vita slangen till bräddavloppet? Är den täppt så kommer det brukar det rinna ner dåligt.

• Laddar…
  3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 870 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Det är det klassiska symptomet för nästan stopp längre ned i stammen. Det är nästan alltid fett som är orsaken.

Jag fick tänka en hel del på just de symptom innan jag förstod vad problemet var. Återkommer med min pedagogiska bild som förklarar. Det handlar om att allt vatten som passerar vattenlåset resulterar i att ett luftövertryck uppstår.

EDIT, hittade bilden:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2021-02-08 kl. 16.58.47.png

4. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Håller med om denna också. Dessutom blir man mer beroende av denna slangs avluftning ovanför vattenlåset om problemet med nästan stopp i stammen uppstår. Det beror på att vattnet börjar stiga avför vattenlåset och då behöver luften ta vägen någonstans. Been there.

Redigerat 8 feb 17:16
    • Laddar…
  5. H

Hobbybyggarn

Medlem

Den har jag kollat och det var mycket skit i den kan jag säga. Problemet kvarstod dock så börjar lite åt ”nästan stopp” problemet nedan.

6. H

Hobbybyggarn

Medlem
    Låter ju rimligt, men samtidigt lite märkligt med tanke på att jag kunde hälla i vatten direkt ner i stammen (hade kopplat bort röret) utan problem. Först när röret var på plats som de blev ”stopp”?

7. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Det beror på att när röret är öppet så kan luften i röret som vattnet trycker undan ta sig upp i rummet. Men när vattenlåset är på plats så är luften fångad.

Det du gör är att du fyller upp röret ovanför strypningen som fettet har orsakat.

8. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    För att vara lite konstruktiv. Testa med att koka upp så stora mängder vatten som du kan. Vattenkokare, dina största kastruller o s v. Litervis. Häll ned allt detta kokande vatten i köksavloppets stam och koppas att fettet ger sig. Om det funkar så kommer du höra ett stort slurp från den öppna köksstammen.

Om detta inte går är det dags för spolning med hetvatten.

9. H

Hobbybyggarn

Medlem
    Ah, nu förstod jag din pedagogiska bild bättre. ;) Hur löser man detta på bästa sätt?

10. H

Hobbybyggarn

Medlem

Tack, ska prova det! Ett annat alternativ jag funderar på är att koppla slang till kranen och spola ner i stammen. Vi kan få riktigt hett vatten direkt via kranen.

• Laddar…
  11. G
    Medlem · Jönköping · 442 inlägg

gullegrizen

Medlem
    Hade exakt samma problem för några år sedan. Satt en rejält fettklump i första böjen nere i plattan. Hjälpte inte med enbart varmvatten, fick gå loss med högtryck också. En vakuumventil i diskbänksskåpet brukar också göra susen för att få vattnet att rinna ner, men den löser inte grundproblemet om det sitter fett längre ner i stammen.

12. H

Hobbybyggarn

Medlem

Uppdatering: skiten löste sig! Gav en kokhet behandlig och det gav direkt resultat. Ska ge mig på en andra behandling för säkerhetsskull. Tack för snabbt och bra svar här på byggahusforumet!!!

13. T
    Medlem · norrbotten · 2 285 inlägg

trojlee

Medlem
    En rensslang till högtryckstvätten är en bra investering. Har en 15m och den har löst otaligt antar fettproppar hos bekanta. Den dagen man behöver den är den ovärderlig:cool:(y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.