Jag funderar på att köpa en avloppsrensare för att spola genom köket. Jag tror det är 3 böjar innan jag kommer till huvudstammen. Jag lånade en billig Clas Ohlson inspektionskamera och det var omöjligt att komma längre än andra böjen.

Hur funkar det med en avloppsrensare? Är det lättare, driver den framåt av sig själv som de säger? Har nämligen ingen så skulle vilja veta innan jag köper en.

Claes Sörmland
Ja men du vill egentligen komma underifrån med spolslangen. D v s leta efter en renslucka nedströms om köksstammen.

Jag tror att om det var omöjligt att komma in med inspektionskameran så är det ännu mer omöjligt att komma in med spolslangen. Den är ju (antar jag) rätt mycket grövre än en inspektionskamera.
I alla fall den jag har.
Iofs så kanske du spolar bort en del när du jobbar dig in, men krökar är ett hinder.

Hej Yehor!

Jag har en sån riktigt lång rensslang till min Kärcher, tror den är 15 meter. Den sprutar på ganska bra och så, men till skillnad från spolbilens munstycken så spolar i alla fall mitt munstycke framåt. Dvs den trycker sig själv snarare tillbaka ut ur röret.

Tanken är väl att man som hemmaspolare eller vad det kallas snarare går ner inifrån kök eller badrum och lösa upp stoppet med trycket eller spola det bortåt. Istället för som spolbilen gå in från anslutning i gatan eller utanför huset för att spola ut allt bakåt liksom.

Men det är möjligt att du har möjlighet till andra slangar till din tvätt, och spolar en baklänges är det ju bra som andra skrivit att istället gå in från renslucka efter stoppet. I alla fall som det är rejält stopp och du tänkte spola mycket, men du kan ju testa att gå in från köket först och se om du kommer någonvart. Sluta innan det börjar komma upp skit i köket bara!

janwide
Jag har en Kärcher som spolar bakåt. Har tre böjar upp till handfatet från rensluckan i källaren. Inga problem att komma fram. 75 mm rör. Två 45 gradersböjar och en 45 grader.
Om du har tre stycken 45 graders kanske det blir tajt?

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jag hade stopp i somras. Dålig lutning på avloppet, så köpte en spolslang till högtryckstvätten. Den är väl 20 meter och munstycket har en stråle framåt och tre bakåt. Den drar sig inte in helt själv men nästan. Man petar på lite bara. Testade uppifrån köket först vilket fungerade. Säkrast är ju från nån renslucka men då kan det bli lite onödigt äckligt för då lär det stänka ut en del också. Beror ju på var man har rensluckan placerad.

några viktiga saker att tänka på. För in slangen stegvis och dra tillbaka med jämna mellanrum. Om slangen passerar för många böjar är det en annars risk att den plötsligt sitter fast. Varmvatten är också viktigt om det är från köket för det lär vara fett i ledningarna. Varmvatten är betydligt bättre

är det helt stopp är det kanske svårt att spola från köket, då får man ta rensluckan men skulle testa från köket först om det fungerar

janwide
Två 45 och en 45 graders böj
Jag var nog för långt in i fredagsmyset!
Två 45 och en 90 graders böj ska det vara.

Tack för era svar. Är inte stopp men rinner dåligt. Ska ta och investera i en slang.

Redigerat:
janwide
Men, som någon redan sagt, leta upp en renslucka nedströms i systemet, så att du spolar bort skiten nerifrån från och uppåt. Annars blir det nog väldigt svårt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.