15 170 läst ·
53 svar
15k läst
53 svar
Behöver (tyvärr) akut hjälp
Har man kalkrikt vatten så behöver man rengöra lite då och då. I mitt fall vartannat år. Att köpa en ny tryckströmbrytare är rent resursslöseri.J jonaserik skrev:
Om man tittar på bilden i första inlägget så är det nog bara en justering av till- respektive frånslagstryck som behövs. Båda ser ut att vara nästan på noll. Då funkar det inte med vare sig rengöring eller splitter nya grejer.Silver78 skrev:
Frånslaget MÅSTE upp minst ett bar över tillslagstrycket om man inte ska få massa konstiga fenomen
Visst kan det fungera att skruva upp och ned fjädrarna. Men har man skit som täcker för eller att fjädrarna är trötta så kommer man till en punkt att man måste byta ut enheten. Jag såg inte hur lågt/högt tillslag och frånslag var. Men om man vet om att man har kalkrikt vatten så är det mer konstigt än likt en kaffebryggare man får avkalka oftare. Det är varken svårt eller jobbigt.
Det håller jag med dig om. Tänker bara att om båda trycken står på samma värden så är det en enkel och kostnadsfri åtgärd och faktiskt också en förutsättning för funktionen att först ställa dessa. Därefter hade jag också rengjort eller bytt tryckströmbrytaren om den inte går. Råkade själv ut för detta problemet då jag "skruvade bort mig". Det slutade ändå med byte av tryckströmbrytaren eftersom kontakten var dålig i den.Silver78 skrev:
Visst kan det fungera att skruva upp och ned fjädrarna. Men har man skit som täcker för eller att fjädrarna är trötta så kommer man till en punkt att man måste byta ut enheten. Jag såg inte hur lågt/högt tillslag och frånslag var. Men om man vet om att man har kalkrikt vatten så är det mer konstigt än likt en kaffebryggare man får avkalka oftare. Det är varken svårt eller jobbigt.
Kan bara av egen erfarenhet konstatera att det ibland inte räcker med att göra rent. I mitt fall åts materailet sakta upp av det faktum att det fanns för många olika metaller i installationen. Aluminumet förvandlades sakta till en sörja av nåt som påminde om grus blandat med segt snor! ochdetta satte förstår igen hålet mot gummimembranet ganska effektivt.. Man kunde med tiden konstatera att varje rengöring gjorde materailet tunnare och gropigare varför jag bytte ut den innan nåt skulle spricka av trycket (gummit eller rörkopplingen självt) För att inte få nya "krypströmmar" mellan metallerna har jag satt ett anslutningsrör i plast mellan brytaren och övriga rören. Verkar hjälpa än så länge
Hej!
Det har helt plötsligt börjat fungera som förut, efter att i 3v gått ut och slagit till den så började de fungera utan att jag gjorde något annat..
Jag har således skjutit upp problemet tills jag får tag på en röris som kan montera den nya jag köpt.
Det har helt plötsligt börjat fungera som förut, efter att i 3v gått ut och slagit till den så började de fungera utan att jag gjorde något annat..
Jag har således skjutit upp problemet tills jag får tag på en röris som kan montera den nya jag köpt.
Slagit till den , då är det skit i rör och brytare som släppt lite så trycket kan komma åt att påverka mekanismen i den.
Edit , när den byts så behåll den gamla och gör ren den så har du en i reserv, röris ska inte ta med den hem, det är din tryckströmbrytare. Du kan se här hur man rengör en sådanhttps://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
Edit , när den byts så behåll den gamla och gör ren den så har du en i reserv, röris ska inte ta med den hem, det är din tryckströmbrytare. Du kan se här hur man rengör en sådanhttps://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden