Hej!
Jag håller på och renoverar en toalett i en annan tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/renoveringstrad-gaesttoalett-snabbt-billigt-och-laett.402375/
Nu är det dags att få till det snyggt och stabilt med kakel och genomföring av gammalt rör för anslutning av ny toalettstol. Så här ser det ut idag, original från 1974 glappandes i hålet i väggen. Kompletterat med dubbla avstängningsmöjligheter... Det som kommer ut genom väggen är skalat prisolrör på 10-11 mm lite beroende på var jag mäter då det är målat. Utstick till kopplingen är 25 mm. Men finns det ens 11 mm prisol?
För att göra det snabbt och lätt kunde jag ju efter kakling dra en sån här täckbricka över röret och från befintlig koppling sätta dit någon övergång till flexislang upp till toans anslutning och kulventil:
Men jag vill ju egentligen ha en helt ny dragning som gärna fixerar röret och efter att ha läst lite trådar här där @Krilleman bl.a. lovordar Vatettes monteringsinstruktioner och beskriver tårar i ögonen vid nya förkromade rör till toaletten (istället för flexirör alltså) så får det bli vägen att gå med allt nytt och sådan här bricka istället. Om det nu är rätt...
Utseendemässigt som #12 i denna tråd, fast mitt rör kommer ju tyvärr ut från sidan istället för bakifrån...
https://www.byggahus.se/forum/threads/standardhoejd-foer-vattenanslutningar.308773/
Så mina frågor till expertisen är:
1. Finns det ens en chans/risk att det är 11 mm koppar i prisolrör från 70-talet, eller är det 10 mm jag har?
2. Kommer jag att fixa att få det tätt på det målade röret? Och ska jag ta bort färgen på något sätt?
3. Ska jag fortsätta med 10 mm upp till toaletten eller gå över på 12 mm?
4. Har jag hittat rätt delar (för 12 mm förkromat rör):
1 st RSK/Tillv. artnr:8550613 VA Väggbricka 1-rör 10-15 cu
eller 1 st RSK/Tillv. artnr:8505036 VA Kopplingsbricka V6, 1 st dim G15 (15/12/10mm)
1 st RSK-Nr: 194 51 79 Vatette Förminskning 15x10mm
1 st Stödhylsa 10 mm (till det befintliga röret)
1 st RSK-nr: 1947670 KOPPLING vinkel förkromad Dy15 x Dy12
1 st 12 mm förkromat kopparrör
2 st Stödhylsa 12 mm
1 st RSK-Nr: 194 66 49 12XG15 FKR VATETTE HALV- KOPPLING VA 1255
+ något böjverktyg
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Jag håller på och renoverar en toalett i en annan tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/renoveringstrad-gaesttoalett-snabbt-billigt-och-laett.402375/
Nu är det dags att få till det snyggt och stabilt med kakel och genomföring av gammalt rör för anslutning av ny toalettstol. Så här ser det ut idag, original från 1974 glappandes i hålet i väggen. Kompletterat med dubbla avstängningsmöjligheter... Det som kommer ut genom väggen är skalat prisolrör på 10-11 mm lite beroende på var jag mäter då det är målat. Utstick till kopplingen är 25 mm. Men finns det ens 11 mm prisol?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För att göra det snabbt och lätt kunde jag ju efter kakling dra en sån här täckbricka över röret och från befintlig koppling sätta dit någon övergång till flexislang upp till toans anslutning och kulventil:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men jag vill ju egentligen ha en helt ny dragning som gärna fixerar röret och efter att ha läst lite trådar här där @Krilleman bl.a. lovordar Vatettes monteringsinstruktioner och beskriver tårar i ögonen vid nya förkromade rör till toaletten (istället för flexirör alltså) så får det bli vägen att gå med allt nytt och sådan här bricka istället. Om det nu är rätt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utseendemässigt som #12 i denna tråd, fast mitt rör kommer ju tyvärr ut från sidan istället för bakifrån...
https://www.byggahus.se/forum/threads/standardhoejd-foer-vattenanslutningar.308773/
Så mina frågor till expertisen är:
1. Finns det ens en chans/risk att det är 11 mm koppar i prisolrör från 70-talet, eller är det 10 mm jag har?
2. Kommer jag att fixa att få det tätt på det målade röret? Och ska jag ta bort färgen på något sätt?
3. Ska jag fortsätta med 10 mm upp till toaletten eller gå över på 12 mm?
4. Har jag hittat rätt delar (för 12 mm förkromat rör):
1 st RSK/Tillv. artnr:8550613 VA Väggbricka 1-rör 10-15 cu
eller 1 st RSK/Tillv. artnr:8505036 VA Kopplingsbricka V6, 1 st dim G15 (15/12/10mm)
1 st RSK-Nr: 194 51 79 Vatette Förminskning 15x10mm
1 st Stödhylsa 10 mm (till det befintliga röret)
1 st RSK-nr: 1947670 KOPPLING vinkel förkromad Dy15 x Dy12
1 st 12 mm förkromat kopparrör
2 st Stödhylsa 12 mm
1 st RSK-Nr: 194 66 49 12XG15 FKR VATETTE HALV- KOPPLING VA 1255
+ något böjverktyg
Tacksam för all hjälp jag kan få!
Ingen som kan svara på om jag tänker rätt gällande arbete och material? Det vore så skönt att kunna beställa rätt delar med en gång istället för att hålla på och skicka tillbaka, eller i värsta fall montera något som sen inte funkar.
Skulle vara väldigt tacksam för svar av någon kunnig!
Skulle vara väldigt tacksam för svar av någon kunnig!
För en tid sedan satte jag färdigt allt kakel och då tog jag även isär kopplingen och från kaklet sticker röret ut ca 28 mm. Tacksam för råd om det funkar med prylarna jag listade ovan!
Inser ju att jag behöver få bort den gamla klämringen, snygga till röret och kapa det i så fall då Vatette säger 21 mm för täckbrickan jag tänkt använda. Men monteringen ska jag nog klara bara jag vet att jag har rätt delar!

Inser ju att jag behöver få bort den gamla klämringen, snygga till röret och kapa det i så fall då Vatette säger 21 mm för täckbrickan jag tänkt använda. Men monteringen ska jag nog klara bara jag vet att jag har rätt delar!

Jag är inte rörmokare men eftersom jag trixat en del själv med rörkopplingar så gör jag ett försök. Jag vet ju också hur frustrerande det är när man inte får svar i sina trådar 
1. Inte en aning men varför tog du inte bort färgen och klämringen innan du satt kaklet?
2. Det går absolut att få tätt. Slipa bort färgen med smärgelduk eller sandpapper. Slippa inte längs röret! Längsgående repor kan göra att det läcker.
3. Vilket som.
4. Varför kör du inte flexslang? Det kanske är snyggare med förkromat rör men jäkligt krångligt för oss amatörer! Jag körde flexslang på min senaste toa ser ut som på bilden.
1. Inte en aning men varför tog du inte bort färgen och klämringen innan du satt kaklet?
2. Det går absolut att få tätt. Slipa bort färgen med smärgelduk eller sandpapper. Slippa inte längs röret! Längsgående repor kan göra att det läcker.
3. Vilket som.
4. Varför kör du inte flexslang? Det kanske är snyggare med förkromat rör men jäkligt krångligt för oss amatörer! Jag körde flexslang på min senaste toa ser ut som på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack - det uppskattas!janwide skrev:
Jag kan ju hoppas på att jag hittat någorlunda rätt prylar - och det vore så skönt att slippa åka och handla nytt när man står där med vattnet avstängt och röret öppet så att säga. Finns tyvärr ingen möjlighet att stänga av innan denna koppling...
Tack för svar!
Jag körde med flexslang i förra huset men då bytte jag bara toaletterna och renoverade inte i övrigt. Och då satt det ju slang där redan... Hos dig ser det bra ut i alla fall, men på denna toalett kommer det inte ut ur väggen bakom toan heller utan från väggen på sidan så den kommer att synas och det är risk att den blir lite som en hängmatta typ. Inte världens grej såklart, men rör är ju snyggare så jag får se hur jag gör. Måste ju erkänna att jag är lite sugen på att lära mig bocka också inför kommande projekt
Jag körde med flexslang i förra huset men då bytte jag bara toaletterna och renoverade inte i övrigt. Och då satt det ju slang där redan... Hos dig ser det bra ut i alla fall, men på denna toalett kommer det inte ut ur väggen bakom toan heller utan från väggen på sidan så den kommer att synas och det är risk att den blir lite som en hängmatta typ. Inte världens grej såklart, men rör är ju snyggare så jag får se hur jag gör. Måste ju erkänna att jag är lite sugen på att lära mig bocka också inför kommande projekt
Klicka här för att svara