Hej

Håller på att planera inför badrumsrenovering.
Badrummet ligger på andra våningen, precis vid avluftningsstammen. Det är avloppsröret på bild. Bilden är tagen i källaren.

I dagsläget är kallvattnet plockat från röret på bild, som sedan går parallellt med avloppsstammen upp. Varmvattnet går via ett gammalt kök på 2a våningen som inte finns längre.

Jag tänkte plugga båda befintliga rör och dra upp nytt parallellt med avloppsstammen. Tänkte inte ha synliga rör, alltså måste 3 kallvatten och 2 varmvatten dras upp från källaren. Korrekt?

Rören jag har nu är gamla rör från 30-talet. Avstickaren som går upp till badrummet mäter 22mm och "huvudstammen" är 27mm.

Frågan är nu hur jag pluggar det röret? Vad för grejer behöver jag? Klämringskoppling och plugg bara?

Äldre gulmålade avloppsrör mot en gul vägg i källaren, med fokus på kopplingen för badrumsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Vy av avloppsrör i en källare markerade för badrumsrenovering, inkluderar äldre rör från 30-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
  • Väggfördelare för PEX-rör monterad på vägg, modell för 60 cc-avstånd enligt Vatette-länken.
Krilleman Krilleman skrev:
Du har galvade rör på kallvattnet. Dom brukar normalt ha en begränsad livslängd och du bör planera in för ett byte av dessa i närtid!

Men du behöver bara dra upp en 16mm PEX som matning till ditt badrum.
Förgrena gör du uppe i badrummet:
[länk]
Okej. Vill helst inte ha förgrening i badrummet. Är det dumt att dra upp 5 seperata rör? Anslutningspunkten ligger ca 4 meter rakt nedanför badrummet.

Hade inte tänkt att byta mina nuvarande rör. Hur pluggar jag enklast den avstickaren som är 22mm? Vilka grejer behövs?

Krilleman
M Maestrono skrev:
Vill helst inte ha förgrening i badrummet.
OK, hur tänker du här? Skarv får man ju ha synligt på tappvatten.

Proppa din galvade ledning med en propp i samma dimension som röret i en gängad skarv. Täta med lin+locher.

4509.jpg

Krilleman Krilleman skrev:
OK, hur tänker du här? Skarv får man ju ha synligt på tappvatten.

Proppa din galvade ledning med en propp i samma dimension som röret i en gängad skarv. Täta med lin+locher.

[bild]
Jag tänker mig att skarvarna är nere i källaren, där jag fotat bilden. Sen drar jag upp 3 kallvatten och 2 varmvatten därifrån.

Tack för info. Om mitt rör är 22mm, är det då 1/2" propp jag ska ha? Den kallas även R15 (?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.