Hej,
jag funderar på att sätta in ett avlopp i vår sommarstuga (har eltoalett idag och det har fungerat fint, men hade ändå velat byta).

Jag skulle vilja få lite feedback från andra personer som har gjort något liknande eller som har god insyn i ämnet.

Kommunen kräver i så fall att det installeras en fosforfälla / eller använder indosering av kemikalier för att binda fosforn.
En annan metod vore att gå för en sluten tank (har redan gråvattenfilter), så den slutna tanken skulle i så fall bara vara för toalettvatten. Men då hade jag i så fall velat ha en 6-10m3 tank oavsett..så man slipper tömma mer än en gång per år.

Infiltrationsbädd med fosforfälla känns som det bästa förslaget (och då ta bort vårt nuvarande gråvattenfilter). Fällan ska bytas när den är uttjänt förstår jag. Hur många år kan en sådan fälla tänkas fungera för en sommarstuga där det kanske bor folk kanske bara 4-5 månader om året heltid, innan den måste bytas ut? Flera år antar jag?

Sedan ser jag att man kan söka dispans för att själv tömma det gamla materialet och byta ut det själv. Funderar på detta för att hålla nere kostnaderna. Det finns jordbruksmark i närheten som man kunde lagt materialet på. Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för tips och förslag!

Mvh
Tommy

Jag står i samma sits. Ska bygga nytt fritidshus vid en sjö. Hög skyddsklass krävs. Jag vill inte ha septitank som måste tömmas. Jag läste att en person producerar ca 16 liter per dygn. Det blir 2 kubik på en månad för 4 pers. En tömning kostar 1500 kr. Jag lutar åt Oxyfix med fosforfilter. Filtret reducerar också bakterier med 99,9 %. Det kostar en slant att byta filter men jag tror det räcker med vart 3-5 år för ett fritidshus.

Hej,
det slutade med att jag valde bort sluten tank och valde istället ett minireningsverk, Uponor Clean1.
Det har fungerat väldigt fint hittills. Inga filter att tömma, däremot får man få slamtömning vartannat år, men det känns ändå ok nu så här efter c:a 1 års användning. Ska se om jag kan få slamtömning mer sällan, för det lär knappast vara fullt efter 2 år heller. Det känns även mer "framtidssäkert", förhoppningsvis. En rätt stor initial kostnad, men nu när ångesten för det lagt sig känns det ok. Det ska fyllas på med "rengörningsvätska", men det har jag inte behövt fylla på ännu, så det blir ingen jättekostnad det heller. Tror en 15-litersdunk kostar knappa 1000 kronor, och då verkar det alltså räcka drygt ett år med vår användning åtminstone.
Mvh
TOmmy

För mig är reduktionen av bakterier viktig eftersom verket kommer att ligga nära badplats och vattentäkt. Ett polonite fosforfilter tar bort 99,9 % av bakterierna. Hur bra är Uponor clean 1 på att reducera bakterier?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.