Det har börjat läcka i varmvattenröret på vinden (frysskada). Det är det övre röret, vinkeln till vänster där det läcker i en skarv.

Varmvattenrör med läckage på skarv nära vattenberedare på en vind, delvis inslaget i trasig isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har hört att man inte skall ha galvat till varmvatten, men så är det nu i alla fall.:p Är det dags att riva ut och ersätta med koppar nu när det börjar läcka, eller går det att reparera på ett rimligt sätt. Misstänker att allt är fastrostat också.

Någon som kan bedöma rördimension från bild, glömde mäta när jag var där. Funderar på att plugga utgående från beredaren och se hur mycket det läcker i övrigt...:thinking:

Staffans2000
Mitt öga för dimensioner har blivit grumligt med åren, men jag gissar på 1/2". Första gången jag sett galvat på vv. Det bör du byta ut vid tillfälle, och det har du ju nu:D.

Staffan

Värmes den med EL eller är det olja/ved som värmer med hetvatten. Går rören ner i en källare, tror den börjat att passera bäst datum och kan om du har otur börja läcka med en större vattenskada i taket/huset som följd. Du bör nog tänka till att koppla bort den och sätta in en annan, den verkar vara av större kailber och ni kanske klarar er med en minder som får plats på annat ställe.

Det värms av vattnet från en vedeldad kökspanna (vattenburen värme är eftermonterad i huset, järnrör). Sitter en elpatron i värmekretsen också, men den ger just nu jordfel... Ingen källare, men torpargrund. Varmvattnet går i innertaket och utanpåliggande, kallvattnet även i torpargrunden.

Förstod att det var något liknande av det som syntes., värms med kökspanna, hetvatten, tja vad ska man säga. det är tank med ganska häftig kopparslinga i sig och får den inget syremättat, och går tillsammans med värmevatten så håller den länge och VV-delen håller den med. När du ändå är i farten och byter rör, byter du alla rör från galv till koppar. För att lossa rören mellan vinkel och tank så sitter den en muff och en mutterring, sistmämnda vrides tills gängan tar slut och därefter så gängas muffen samma väg, då släpper det., själva delningen sitter ca i mitten på muffen. Glöm inte att hålla emot på tanksidan så du inte vrider sänder röret mot tanken. Annars går det att byta vinkel och gänga ihop med lin, men varför göra något nu och göra om senare. ,

Ja, jo. Jag är med. Är inte så sugen på att lägga ner mycket jobb på detta, huset behvöer en rejäl renovering (eller en tändsticka...). Att ha vattenrör i oisolerad vindskammar känns lite halvbra å andra sidan, det fryser om man inte har lika varmt inne som det är kallt ute, och eftersom huset mest används på sommaren så...

Alternativt kanske är en liten elberedare på väggen i badrummet?

M -MH- skrev:
Alternativt kanske är en liten elberedare på väggen i badrummet
Frysrisken finns alltid och på vintern ska då allt vatten tappas ner. Så en mindre VVB på väggen med några extra ventiler och rör så det går att tappa ur är nog en bra iden, En 50 liters räcker länge och många duschar blir det 80 liters.

Ja, då hade jag till sist tid att försöka få lite rätsida. Enligt principen små steg, tänkte jag testa nu om det var någto mer läckage i tappvattnet än det jag hittat.

Skruvade isär kopplingen som @jonaserik rekommenderade. Man fick häva sig lite på rörtången för att lossa. Smorde med lite pasta på gängan först.

VVS-arbete med kopparledningar och tätning av rörgängor vid en varmvattenberedare.
Skapa konto

Tänkte att detta var det bökiga, men sen när jag skulle lossa skarvröret från taken var det som förgjort. Kom diock på efter en stund att jag hade en brännare till hands. Räckte med att värma 1 minut faktiskt, så gick det att lossa rätt lätt. Oväntat!

Verktyg och material för rörarbete, inklusive blåslampa, vid värmeberedare.
Skapa konto

Hade tagit med mig en plugg så pluggade det där hållet. Det var faktiskt 3/4" @Staffan2000 !
Lättare sagt än gjort, första försöket så gängade jag snett i kopparn :oops:. Trodde det var kört, men fick rätt gäng sen andra och tredje försöket, men lyckades inte få linet att sitta. Fjärde försöket tog jag lite mindre, och då verkar det hålla. Eventuellt det fuktar lite ändå, inte helt nöjd. Hinner glömma mellan gångerna vad som är rätt mängd lin.

Här är pumpautomatens manometer med fyra timmar mellanrum. Verkar som om det är läckfritt? Har lämnat det, kommer dit på fredag igen och kollar om det sjunkit något. Om det är bra så är i alla fall kallvattnet och beredaren OK.

Manometer på gammalt rörverk visar tryck, för test av potentiellt läckage i tappvatten.
Skapa konto
Manometer som visar tryck i ledningar efter reparation med synliga rördelar och smutsigt golv.
Skapa konto

Nästa steg är att fixa radiatorerna och kolla om jag får det tätt.

Det att linet åker med runt är vanligt, man repar då gängan med ett bågfilsblad så det blir som grader på gängan och då fastnar linet och inte följer med runt och blir tätt, när linet får vätska på sig , sväller det och tätar

Det var färdigrepat på gängan, men gick ändå sådär. Sista gången breddade jag linet så det täckte hela gängans längd redan för början, istället för ett tunn sträng som följer gängorna några varv.

Man brukar spreta ut linet, lite som en matta och börja lite lätt från insidan och gå utåt , sen gå tillbaka och linda lite tjockare mot slutet så det blir lite av en uppförsbacke på slutet. Det blir som en lite kona med lin och det går att ha lite smörja på mellan varven. smörja direkt på gängan innan kan bli att linet halkar.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Kruxet är att linet är rejält hårt virat över gängorna, samt åt rätt håll. För mycket lin, är inget problem, bara det är utan stora tovor och som sagt, hårt virat.

Staffan

Jag har hört så många olika sätt att linda på. :) Medurs med gängorna, medurs tvärs gängorna med pasta eller utan pasta.:p

Men, om räfflorna på gängtopparna skall få någon effekt borde man rimligen låta linet korsa gängtopparna, dvs börja innefrån och linda utåt

Linda hårt har jag inte tänkt på, men det stämmer nog!

Staffans2000
Ja.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.