Har problem med en Uponor/Wirsbo/TA fpl-px koppling som inte vill täta. Röret är i botten på stödhylsan, kopplingen är dragen mot skarvnippeln enligt anvisning (dessa drar man tills man dragit ihop den delade klämringen, dvs till ett markant större motstånd), anliggningsytorna i konan är rena och repfria.
har gjort lika på alla kopplingarna och en droppar sakta. Har säkert 30talet kopplingar av denna typ (mot fördelare etc) och har aldrig haft problem tidigare.
någon som har ett bra tips? Lite pasta mellan nippel och stödhylsa?
har gjort lika på alla kopplingarna och en droppar sakta. Har säkert 30talet kopplingar av denna typ (mot fördelare etc) och har aldrig haft problem tidigare.
någon som har ett bra tips? Lite pasta mellan nippel och stödhylsa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, det präktiga svaret är att du inte ska ha såna skarvar med rir.
När jag renoverade tvättstugan så använde jag en halvkoppling till skarven mellan kopparrör och pexrör.
Typ sån här,
https://www.bauhaus.se/koppl-set-pex-r15-16x2-2
Är det den typen av koppling du har använt med en sånt stödrör? Jag tycker att den slitsade klämringen var rätt tjurig och den högg gärna i pexröret. Å andra sidan tätade kopplingen direkt utan problem.
Jag skulle köra med en ny halvkoppling och kapa fram en ny frisk bit på pexröret. Men först skulle jag prova att dra åt kopplingen hårdare, dock med nya grejor på plats. Vilken koppling läcker? Den med grövre pexrör?
När jag renoverade tvättstugan så använde jag en halvkoppling till skarven mellan kopparrör och pexrör.
Typ sån här,
https://www.bauhaus.se/koppl-set-pex-r15-16x2-2
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det den typen av koppling du har använt med en sånt stödrör? Jag tycker att den slitsade klämringen var rätt tjurig och den högg gärna i pexröret. Å andra sidan tätade kopplingen direkt utan problem.
Jag skulle köra med en ny halvkoppling och kapa fram en ny frisk bit på pexröret. Men först skulle jag prova att dra åt kopplingen hårdare, dock med nya grejor på plats. Vilken koppling läcker? Den med grövre pexrör?
Att man inte ska skarva rir är förstås en god tanke, men ibland har man inget val och då får det bli en kopplingsbox med fuktlarm och inspektionslucka som här...
det är denna typ av kopplingset som används och sedan en tillhörande nippel med rätt kona.
https://www.vvsobygg.se/fpl-px-kopp...MIl9bwlvTA7wIVBN-yCh2KfQJyEAQYByABEgLM7vD_BwE
det är det bortre vänstra 15mm röret som läcker, alla rör är nykapade med raka ändar...
det är denna typ av kopplingset som används och sedan en tillhörande nippel med rätt kona.
https://www.vvsobygg.se/fpl-px-kopp...MIl9bwlvTA7wIVBN-yCh2KfQJyEAQYByABEgLM7vD_BwE
det är det bortre vänstra 15mm röret som läcker, alla rör är nykapade med raka ändar...
Ok, ser vettigt ut. Som sagt, prova att dra åt hårdare. Annars skulle jag byta ut halvkopplingen, möjligtvis börja med en ny stödhylsa enbart.MathiasS skrev:
Att man inte ska skarva rir är förstås en god tanke, men ibland har man inget val och då får det bli en kopplingsbox med fuktlarm och inspektionslucka som här...
det är denna typ av kopplingset som används och sedan en tillhörande nippel med rätt kona.
[länk]
det är det bortre vänstra 15mm röret som läcker, alla rör är nykapade med raka ändar...
Det är en m28 eller m22 i samma serie. kopplingsettet är gjort för denna size.
Funderar på om jag kan ha blandat ihop något kopplingsset om det inte är samma till tappvattenfördelarna...
det är dock likadana stödhylsor på alla 15mm rören och bara denna läcker.
Funderar på om jag kan ha blandat ihop något kopplingsset om det inte är samma till tappvattenfördelarna...
det är dock likadana stödhylsor på alla 15mm rören och bara denna läcker.
Ursäkta den distraherande blå pornografin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bästa svaret
Plockade isär kopplingen, allt såg normalt ut, alla ytor rena och repfria, lite förvånad över att klämringen inte satt fast i röret, men man kunde se att den greppat på rätt ställe iallafall.
Smörjde in ytorna med lite pasta (sådan man använder med lin) och drog sedan åt på samma sätt som tidigare.
NU är det tätt av någon anledning....
Smörjde in ytorna med lite pasta (sådan man använder med lin) och drog sedan åt på samma sätt som tidigare.
NU är det tätt av någon anledning....
Det kanske behövdes lite smörja för att få stödhylsan i rätt position mot skarvdonet?MathiasS skrev:
Plockade isär kopplingen, allt såg normalt ut, alla ytor rena och repfria, lite förvånad över att klämringen inte satt fast i röret, men man kunde se att den greppat på rätt ställe iallafall.
Smörjde in ytorna med lite pasta (sådan man använder med lin) och drog sedan åt på samma sätt som tidigare.
NU är det tätt av någon anledning....
Ja kanske, jag tyckte den passade perfekt även utan men jag vet inte, jag smörjde också lite på klämringen som måste kunna glida mot muttern för att kunna pressas ihop, kanske var det det som gjorde susen.....
Klicka här för att svara
