Har problem med en Uponor/Wirsbo/TA fpl-px koppling som inte vill täta. Röret är i botten på stödhylsan, kopplingen är dragen mot skarvnippeln enligt anvisning (dessa drar man tills man dragit ihop den delade klämringen, dvs till ett markant större motstånd), anliggningsytorna i konan är rena och repfria.

har gjort lika på alla kopplingarna och en droppar sakta. Har säkert 30talet kopplingar av denna typ (mot fördelare etc) och har aldrig haft problem tidigare.

någon som har ett bra tips? Lite pasta mellan nippel och stödhylsa?


Uponor/Wirsbo/TA fpl-px koppling med rör i stödhylsa under trälucka, visar anliggningsytor och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ClasseClas
Hej, det präktiga svaret är att du inte ska ha såna skarvar med rir.

När jag renoverade tvättstugan så använde jag en halvkoppling till skarven mellan kopparrör och pexrör.
Typ sån här,
https://www.bauhaus.se/koppl-set-pex-r15-16x2-2
Halvkopplingssats för PEX-rör bestående av en adapter, klämring och mutter i mässing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Halvkopplingssats för PEX-rör bestående av mässingsanslutning, klämring och mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det den typen av koppling du har använt med en sånt stödrör? Jag tycker att den slitsade klämringen var rätt tjurig och den högg gärna i pexröret. Å andra sidan tätade kopplingen direkt utan problem.

Jag skulle köra med en ny halvkoppling och kapa fram en ny frisk bit på pexröret. Men först skulle jag prova att dra åt kopplingen hårdare, dock med nya grejor på plats. Vilken koppling läcker? Den med grövre pexrör?
 
Att man inte ska skarva rir är förstås en god tanke, men ibland har man inget val och då får det bli en kopplingsbox med fuktlarm och inspektionslucka som här...

det är denna typ av kopplingset som används och sedan en tillhörande nippel med rätt kona.

https://www.vvsobygg.se/fpl-px-kopp...MIl9bwlvTA7wIVBN-yCh2KfQJyEAQYByABEgLM7vD_BwE

det är det bortre vänstra 15mm röret som läcker, alla rör är nykapade med raka ändar...
 
ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Att man inte ska skarva rir är förstås en god tanke, men ibland har man inget val och då får det bli en kopplingsbox med fuktlarm och inspektionslucka som här...

det är denna typ av kopplingset som används och sedan en tillhörande nippel med rätt kona.

[länk]

det är det bortre vänstra 15mm röret som läcker, alla rör är nykapade med raka ändar...
Ok, ser vettigt ut. Som sagt, prova att dra åt hårdare. Annars skulle jag byta ut halvkopplingen, möjligtvis börja med en ny stödhylsa enbart.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Krilleman
Vad har du för kopplingsdel du drar dessa med?
 
Det är en m28 eller m22 i samma serie. kopplingsettet är gjort för denna size.

Funderar på om jag kan ha blandat ihop något kopplingsset om det inte är samma till tappvattenfördelarna...

det är dock likadana stödhylsor på alla 15mm rören och bara denna läcker.
 
Ursäkta den distraherande blå pornografin i bakgrunden.

Mässingskoppling med gängor på röd och blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingskoppling på blå bakgrund med otydligt objekt och röda föremål i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsförbindelse på blå bakgrund med suddiga objekt och en del av rött S i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Olika storlekar av mässingmuttrar och packningar på en mörk yta med en röd symbol och delvis synlig text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingskoppling på blå och röd bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingskopplingar på en blå bakgrund med delvis synligt rött text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsmutter och en vattenanslutningsdel på en suddig blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:

Bästa svaret

Plockade isär kopplingen, allt såg normalt ut, alla ytor rena och repfria, lite förvånad över att klämringen inte satt fast i röret, men man kunde se att den greppat på rätt ställe iallafall.

Smörjde in ytorna med lite pasta (sådan man använder med lin) och drog sedan åt på samma sätt som tidigare.

NU är det tätt av någon anledning....
 
  • Vit PEX-rörkoppling med klämringar och pasta applicerad i en vägggenomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
ClasseClas
MathiasS MathiasS skrev:
Plockade isär kopplingen, allt såg normalt ut, alla ytor rena och repfria, lite förvånad över att klämringen inte satt fast i röret, men man kunde se att den greppat på rätt ställe iallafall.

Smörjde in ytorna med lite pasta (sådan man använder med lin) och drog sedan åt på samma sätt som tidigare.

NU är det tätt av någon anledning....
Det kanske behövdes lite smörja för att få stödhylsan i rätt position mot skarvdonet?
 
Ja kanske, jag tyckte den passade perfekt även utan men jag vet inte, jag smörjde också lite på klämringen som måste kunna glida mot muttern för att kunna pressas ihop, kanske var det det som gjorde susen.....
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.